Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 4.4. Analiza kontrastowa

4.4. Analiza kontrastowa – to podkreślenie cech danego zjawiska, poprzez porównanie go ze zjawiskiem przeciwnym.

Jak to działa?
Jak uczeń dostaje z każdego sprawdzianu 5 i nagle dostanie 6, to zdarzenie to nie jest dla nie go wielkim przeżyciem.
Ale jak uczeń dostaje zazwyczaj 3 i nagle dostanie 6 to jest to dopiero przeżycie.
Niby to samo. Ten i ten dostali 6. Jednak zupełnie różnie zareagowali.

Kiedy stosujemy analizę kontrastową?
Aby uświadomić klienta w jakiej jest sytuacji.

Np. zespół pracowników jest skłócony. Mówisz o tym dyrektorowi, a on odpowiada: „Oni od zawsze są skłóceni, a jakoś dobre mają wyniki.”

Wtedy opisujesz mu zespół wspaniale dogadujących się pracowników. Opisujesz jak pracują, jakie świetne efekty przynosi ich praca. Następnie porównujesz zespół dyrektora do tego zespołu z opowieści. Wówczas dyrektor zaczyna sobie uświadamiać, że skoro inni mogą lepiej pracować, to przecież jego zespół też by tak mógł.