Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.6. Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o...

Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o cykl uczenia się Davida Kolba

Według Davida Kolba, żeby dobrze nauczyć się danej umiejętności należy przejść przez 4 kolejne etapy uczenia się:

1. Doświadczenie - wykonuję to czego chcę się nauczyć. Robię to tak jak potrafię.
2. Refleksja – wyciągam wnioski z tego co zrobiłem.
3. Planowanie, tworzenie teorii – tworzę nowy sposób wykonania danej czynności.
4. Testowanie nowego działania – testuję nowy sposób wykonywania nowej czynności.

Jest to tzw. Cykl uczenia się Davida Kolba

Jeśli to konieczne to powtarzam ponownie cały cykl, aż nie nauczę się danej umiejętności.

Zobacz Rysunek:

Obrazek


Prowadzony przeze nie coaching składa się z 6 etapów:
1. Określenie ogólnej potrzeby i celów coachingu.
2. Uzgodnienie konkretnych celów coachingu.
3. Opracowanie zadania praktycznego.
4. Wykonanie zaplanowanego zadania bądź działania.
5. Ocena działań i planowanie lepszego funkcjonowania.
6. Zakończenie coachingu, lub powtórzenie etapów 3-6.

Kiedy cykl uczenia się Davida Kolba połączymy z etapami prowadzenia coachingu, otrzymamy następujący model prowadzenia cochingu:

Zobacz model coachingu opartego o cykl uczenia się Davida Kolba:
(kliknij, aby powiększyć)

Obrazek


----

Opis poszczególnych etapów stanowi 2. rozdział:

2. Etapy procesu coachingu – szczegółowy opis.

2.1. Określenie ogólnej potrzeby i celów coachingu
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...

2.2. Uzgodnienie konkretnych celów coachingu.
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...

2.3. Opracowanie zadania praktycznego.
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...

2.4. Wykonanie zaplanowanego zadania bądź działania.
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...

2.5. Ocena działań i planowanie lepszego funkcjonowania.
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...

2.6. Zakończenie coachingu, lub powtórzenie etapów 3-6.
http://www.goldenline.pl/forum/coaching-sztuka-mozliwo...Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 23.02.12 o godzinie 18:58
Katarzyna R Petrik

Katarzyna R Petrik psycholog IPiN

Temat: 1.6. Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o...

witam,
gdzie mozna sobie zrobic takie szkolenie coaching w ujeciu pozn.beha?
pozdrawiam katarzyna
Leszek Zawlocki

Leszek Zawlocki coaching, szkolenia,
zarządzanie,
mentoring,
superwizja

Temat: 1.6. Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o...

U nas :)
http://www.ipri.com.pl/kurscoachingu.html

Żeby nie było wątpliwości, wyjaśniam iż nie jest to tożsame z terapią poznawczo-behawioralną. Wspólne mamy założenia, natomiast czerpiemy również z podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach, procesu moderowania decyzji oraz wybranych narzędzi z nurtu NLP.Leszek Zawlocki edytował(a) ten post dnia 24.02.09 o godzinie 20:03
Małgorzata Klimczyk

Małgorzata Klimczyk coach, trener
zarządzania i
komunikacji

Temat: 1.6. Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o...

A jakie są inne ujęcia coachingu poza poznawczo-behawioralnym?
malgo
Leszek Zawlocki

Leszek Zawlocki coaching, szkolenia,
zarządzanie,
mentoring,
superwizja

Temat: 1.6. Coaching w ujęciu behawioralno-poznawczym oparty o...

Coaching sam w sobie jest metodą poznawczo-behawioralną. Natomiast zdarza się, że jakieś założenia czy techniki będą eksponowane, inne minimalizowane.
Np. Nacisk na komponent behawioralny, prowadzi do rozumienia coachingu jako treningu. Zajęcie się tylko kwestiami "poznawczymi" może prowadzić do zaniedbania sfery emocjonalnej czy relacyjnej. Bywają coachingi oparte o myślenie analityczne, jak i coachingi oparte na technikach związanych z wiarą, sugestią, hipnozą. Są metody poszerzające świadomość, jak i metody bazujące na podświadomości. Bywają nurty "humanistyczne", które kładą nacisk na relacyjność i niedyrektywność, jak i nurty "twarde", które kładą nacisk na zadania, na wyniki, na szybkie efekty.

Konkludując, mamy do czynienia z różnymi obszarami, które się przenikają; z doborem różnych narzędzi i metod pochodzących z różnych tradycji pomagania; z różnymi założeniami filozoficznymi; i wreszcie z różnymi coachami i różnymi środowiskami coachowania.

Zgadując, myślę, że różne podejścia coachingowe mają 70% wspólnych założeń. Na pozostałe 30% składają się specyficzne różnice w metodologii i styl pracy coacha.



Wyślij zaproszenie do