Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 10.3. Coaching i relacyjność - Otwartość w coachingu
10.3. Coaching i relacyjność - Otwartość w coachinguDla mnie najważniejszym elementem w relacyjnym coachingu jest otwartość. Dopóki nie będzie otwartości w relacji coach – klient, dopóty nie będzie autentycznej relacji i nie będzie relacyjnego coachingu.
Droga do otwartości podczas coachingu:
Miłość (braterska, przyjaźń) – Równość – Szacunek – Zrozumienie – Otwartość
Otwartość to oprowadzanie kogoś po swoim domu i bycie oprowadzanym po czyimś domu. Oprowadzając gościa po domu, pokazujesz różne miejsca. Jednak wielu NIE pokazujesz.
Otwartość polega na pokazaniu wszystkich miejsc, ale NIE od razu! Zanim pokażesz skrywane miejsce, przygotuj je na pokaz. Posprzątaj, zmień coś, bądź przygotuj widza na to co zobaczy. Dopiero wówczas pokazuj.
Jeśli pokażesz od razu, to możesz doświadczyć wstydu i strachu. Możesz nawet doznać traumy.
Wpierw zapewnij atmosferę miłości, równości, szacunku, zrozumienia i dopiero otwartości.
Pracując z ludźmi zapomni o ścianach ze szkła, o mówieniu o wszystkim od razu, bo to może ich tylko przestraszyć i jeszcze bardziej zamknąć w sobie. Zamiast budować przezroczyste ściany, naucz ludzi dobrowolnie pokazywać to, co mają w swoich „domach”. Naucz ich przygotowywać skrywane pokoje i naucz ich przygotowywać widzów na to, co zobaczą. To właśnie jest otwartość, która prowadzi do autentycznej relacji!
Kiedy powiesz klientowi: „Możesz mi powiedzieć wszystko. Mów.”
To właśnie oczekujesz od niego, żeby nagle stał się przezroczysty. Ani on, ani Ty nie jesteście na to gotowi. Przygotuj klienta i siebie na tą otwartość.
Żeby otwartość mogła zaistnieć to wcześniej coach powinien zapewnić klientowi:
Miłość (braterska, przyjaźń) – Równość – Szacunek – Zrozumienie
Miłość (braterska, przyjaźń) – kochaj ludzi za to, że są ludźmi. Jeśli klient powie Ci, że właśnie wyszedł z wiezienia, gdzie spędził 10 lat za wyłudzenia, kradzieże, molestowanie seksualne sekretarek i gwałt jednej z nich, a w dodatku to uważa, że każdy coach to złodziej i naciągacz, to dopiero będziesz miał pole do popisu z okazywaniem braterskiej miłości :)
Jeśli nie potrafisz tego zrobić, to zrezygnuj z prowadzenia coachingu tej osoby. Relacja nie powstanie, będziesz się zmuszał do prowadzenia tego coachingu i do spotkań z tym człowiekiem.
Równość – traktuj swojego klienta jak osobę równą sobie. Jeśli klient powie Ci np. to co powyżej i zaczniesz go uważać za osobę gorszą od siebie, to koniec relacji i coachingu. Zrezygnuj z klienta, bo będziesz się zmuszał do prowadzenia tego coachingu i do spotkań z tym człowiekiem. Po kilku takich klientach wypalisz się zawodowo:)
Szacunek – szanuj człowieka za to, że jest człowiekiem. W praktyce oznacza to oddzielenie człowieka od zachowania. Możesz potępić zachowanie, ale NIE człowieka. Prowadząc coaching oddzielaj człowieka od jego zachowania. Udzielając informacji zwrotnej gań zachowanie, ale nigdy człowieka!
Możesz klientowi powiedzieć:
- Twoje zachowanie sprzed 10 lat było dla mnie nieodpowiedzialne i skrzywdziło wiele osób.
NIE możesz jednak powiedzieć klientowi:
- Jesteś nieodpowiedzialnym przestępcą, niszczącym innych ludzi.
Ta druga wersja jest przyklejeniem etykietki klientowi i umacnianiem go w tej etykiecie. Zamiast inspirować go do zmiany, utwierdzasz go w błędach przeszłości.
Zrozumienie – popatrz na świat z punktu widzenia klienta. Zrozum motywy, którymi się kieruje i którymi się kierował. Wyobraź sobie co byś Ty zrobił, gdybyś był w jego sytuacji. Nie mów mu jednak tego, NIE doradzaj. Zachowaj dla siebie, żeby łatwiej było Ci się z nim porozumiewać, patrzeć na świat jego oczami. Wówczas łatwiej o zaufanie i otwartość.
Wpierw zapewnij atmosferę miłości, równości, szacunku, zrozumienia i dopiero otwartości.
Jak już zbudujesz stan otwartości, to czekają Cię kolejne kroki do autentycznej relacji. Mianowicie:
Emocje (Empatia) – Klimat wsparcia – Współpraca
Jak w relacji z klientem zapewnisz sobie i jemu:
Miłość – Równość – Szacunek – Zrozumienie – Otwartość – Emocje – Klimat wsparcia – Współpraca
to dopiero wtedy powstanie autentyczne relacja i coaching relacyjny!
O emocjach, klimacie wsparcia i współpracy przeczytasz w kolejnych postach.
PS. Powyżej opisałem teorię. W praktyce możesz się tego nauczyć na szkoleniu Coaching Island, które właśnie jest o relacyjności w coachingu. Więcej informacji o szkoleniu znajdziesz w dziale "Szkolenia" na mojej stronie internetowej:
www.TomaszDulewicz.euTomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 16.07.09 o godzinie 12:27