Temat: co lepsze BPMN czy UML?
Odczyt zamodelowanych procesów biznesowych za pomocą BPMN jest bardzo łatwy.
Przepływ informacji (cecha 2.- Średnia) jest wyraźnie oddzielony od przepływu sterowania (cecha 1. - Średnia),
stąd wysoka ocena cechy 3.
Zastosowanie partycji jako aktorów poprawia czytelność opisu procesu, stąd Średnia ocena cechy 9.
Zastosowanie tych samych partycji również na oznaczenie systemów informatycznych znakomicie zwiększa czytelność procesu biznesowego (cecha 10. - Średnia).
Stosowanie numeracji czynności umożliwia śledzenie przepływu kontroli, aczkolwiek numerowanie przepływów (cecha 4. – Brak) zwiększyłoby czytelność procesów.
Z powodu braku cechy nr 4, stosuje się dodatkowe opisy, by kolejność realizacji czynności była poprawnie odczytana (cecha 7. - Średnia).
Przykładem są przebiegi alternatywne. Dopiero zapisy w opisie procesu pozwalają odczytać przebiegi alternatywne, przy czym należy stosować odpowiednie reguły na nazywanie poszczególnych czynności z jednej strony, a z drugiej strony należy zachować umiar w pokazywaniu poszczególnych czynności na jednym diagramie tak, by proces był czytelny. Często stosuje się dla przebiegów alternatywnych kilkukrotne oznaczanie jednej czynności symbolami operacji z przebiegów alternatywnych (cecha 8. - Średnia). Przykładowo dla czynności A2 można dopisać obok symbol A1.2. Bardzo czytelnie można przedstawić poszczególne czynności (cecha 5. – Wysoka),
a ponadto można również dodatkowo określić rodzaj tych czynności (cecha 6. – Średnia).
Określanie obiektów (dokumentów) i ich stanów na diagramach BPMN jest dość dogodną cechą(cecha 11. – Średnia).
Oznaczanie stanów dokumentów nie jest do końca zbyt wygodne, np. należy posłużyć się dwoma egzemplarzami określonego dokumentuo, by oznaczyć dwa różne stany tego dokumentu, stąd ocena cechy 12. – Średnia.
Brak określenia celu biznesowego (cecha 13. – Brak).
L.p. Cecha Widoczność
Potencjalna Praktyczna
1 określanie przepływu kontroli Średnia Średnia
2 określanie przepływu informacji Średnia Średnia
3 odróżnianie przepływu kontroli
od przepływu informacji Wysoka Wysoka
4 określanie kolejności wykonywanych
przepływów Niska Brak
5 określanie czynności wykonywanych
w procesie Wysoka Wysoka
6 określenie rodzajów czynności Średnia Średnia
7 określanie kolejności realizowanych
czynności Średnia Średnia
8 określanie przebiegów podstawowych i
przebiegów alternatywnych w procesie Wysoka Średnia
9 określanie aktorów biorących udział
w procesie Średnia Średnia
10 określanie systemów informatycznych
działających w procesie Średnia Średnia
11 określanie obiektów w procesie Średnia Średnia
12 określanie cyklu życia obiektów w
trakcie realizacji procesów Wysoka Średnia
13 określanie celów biznesowych procesu Średnia Brak