Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: "Prawo pierwszeństwa" i biznes

Witam

Dzisiaj opiszę „prawo pierwszeństwa”, które znalazłem, we wspomnianej już książce „22 niezmienne prawa marketingu” Ala Riesa.

Zgodnie z tą książką prawo to sprowadza się do wniosku, że ten, kto pierwszy wprowadza dany produkt, usługę (czy też tworzy nową branżę), ma największe szanse na sukces. Co ciekawe, z tego prawa wynika, że wystarczy być tylko pierwszym, a jakość już jest mniej ważna…Kolejne biznesy „naśladujące” pierwszą firmę mają już znacznie trudniej, ( bo tutaj trzeba już się wyróżniać, a konkurencja jest duża).
Po głębszym zastanowieniu się, można to prawo łatwo zrozumieć. (Chodzi oczywiście o ogólną zasadę).
Wydaje się, że częściowo może to być związane z prawem postrzegania, które opisałem w artykule: „Prawo postrzegania” – Marketing i biznes
Link poniżej:
http://www.goldenline.pl/forum/biznes-czego-robic-nie-...

Może to wynikać też z faktu, że „ten kto jest pierwszy” jest na pewno znany, dużo się o nim mówi, a skoro jest pierwszy, to nie bardzo jest do kogo porównać „jakość produktu lub usługi”. I tak pozostaje.
Jest to też zgodne z powiedzeniem „ nie ważne co się o kimś mówi, ważne, że się mówi”

Jak rozpoznać, ze ktoś był pierwszy w swojej kategorii, (czyli czy są fakty potwierdzające prawo pierwszeństwa)?
Często produkty nazywają się tak jak firmy, które je wymyśliły, np.:
Kto wymyślił żyletkę?:-) oczywiście GILLETTE
Kto wymyślił ksero?:-) oczywiście Xerox
Kto wymyślił „guglowanie”? (podobno w USA tak się już mówi na wyszukiwanie w przeglądarkach:-) oczywiście GOOGLE

A w Polsce?
Kto pierwszy założył Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych? Czyż nie PIONEEER? ( I ma teraz największy udział w rynku…)

A kto pierwszy uruchomił DORADZTWO FINANSOWE (a raczej kredytowe)? Czyż nie Expander? I ma największy udział w rynku doradztwa.

Skoro jest takie prawo, to czy można go „złamać”, jeżeli nie jest się tym pierwszym?
Oczywiście, że tak. Podobno należy stworzyć nową kategorię, nowy dział, nowy segment i przez to być PIERWSZYM.(czyli de facto wykorzystać „prawo pierwszeństwa” i przez to się wyróżniać).

UWAGA: To prawo działa tylko na początku, firma „ma przewage” przez jakiś czas. Jeżeli spocznie „na laurach”, to z czasem konkurencja wprowadza „ulepszenia” i początkowa przewaga może być „zmarnowana”

Pozdrawiam Michał Stopka

konto usunięte

Temat: "Prawo pierwszeństwa" i biznes

Odnosząc się do Twojej wypowiedzi "kto pierwszy wprowadza dany produkt czy usługe ma największe szanse na sukces" musze sie z Toba zgodzić a raczej z tą książką, jednakże aby osiagnąć coś a tutaj mówimy o sukcesie musimy wystartowąc z dobrym pomysłem.
Mariusz Gąsiewski

Mariusz Gąsiewski Blog Marketing w
Internecie

Temat: "Prawo pierwszeństwa" i biznes

No cóż:"Lepiej być pierwszym niż lepszym". Można zawsze pokonać konkurenta, który po raz pierwszy wprowadził dany produkt oferując coś naprawdę znacząco lepszego.

Świetnym przykładem jest tu właśnie Google: wcale nie był pierwszą wyszukiwarką internetową, ale wprowadził dużo lepszy produkt to firm, które wcześniej zaistniały na rynku (np. Altavista).

Temat: "Prawo pierwszeństwa" i biznes

Hej. Szukasz informacji z dziedziny prawa i biznesu? Mam coś dla Ciebie http://inf.edu.pl/



Wyślij zaproszenie do