Michał
Stopka
Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl
Temat: "Prawo pierwszeństwa" i biznes
WitamDzisiaj opiszę „prawo pierwszeństwa”, które znalazłem, we wspomnianej już książce „22 niezmienne prawa marketingu” Ala Riesa.
Zgodnie z tą książką prawo to sprowadza się do wniosku, że ten, kto pierwszy wprowadza dany produkt, usługę (czy też tworzy nową branżę), ma największe szanse na sukces. Co ciekawe, z tego prawa wynika, że wystarczy być tylko pierwszym, a jakość już jest mniej ważna…Kolejne biznesy „naśladujące” pierwszą firmę mają już znacznie trudniej, ( bo tutaj trzeba już się wyróżniać, a konkurencja jest duża).
Po głębszym zastanowieniu się, można to prawo łatwo zrozumieć. (Chodzi oczywiście o ogólną zasadę).
Wydaje się, że częściowo może to być związane z prawem postrzegania, które opisałem w artykule: „Prawo postrzegania” – Marketing i biznes
Link poniżej:
http://www.goldenline.pl/forum/biznes-czego-robic-nie-...
Może to wynikać też z faktu, że „ten kto jest pierwszy” jest na pewno znany, dużo się o nim mówi, a skoro jest pierwszy, to nie bardzo jest do kogo porównać „jakość produktu lub usługi”. I tak pozostaje.
Jest to też zgodne z powiedzeniem „ nie ważne co się o kimś mówi, ważne, że się mówi”
Jak rozpoznać, ze ktoś był pierwszy w swojej kategorii, (czyli czy są fakty potwierdzające prawo pierwszeństwa)?
Często produkty nazywają się tak jak firmy, które je wymyśliły, np.:
Kto wymyślił żyletkę?:-) oczywiście GILLETTE
Kto wymyślił ksero?:-) oczywiście Xerox
Kto wymyślił „guglowanie”? (podobno w USA tak się już mówi na wyszukiwanie w przeglądarkach:-) oczywiście GOOGLE
A w Polsce?
Kto pierwszy założył Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych? Czyż nie PIONEEER? ( I ma teraz największy udział w rynku…)
A kto pierwszy uruchomił DORADZTWO FINANSOWE (a raczej kredytowe)? Czyż nie Expander? I ma największy udział w rynku doradztwa.
Skoro jest takie prawo, to czy można go „złamać”, jeżeli nie jest się tym pierwszym?
Oczywiście, że tak. Podobno należy stworzyć nową kategorię, nowy dział, nowy segment i przez to być PIERWSZYM.(czyli de facto wykorzystać „prawo pierwszeństwa” i przez to się wyróżniać).
UWAGA: To prawo działa tylko na początku, firma „ma przewage” przez jakiś czas. Jeżeli spocznie „na laurach”, to z czasem konkurencja wprowadza „ulepszenia” i początkowa przewaga może być „zmarnowana”
Pozdrawiam Michał Stopka