konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

czy firmy, w których pracujecie borykają się z tym problemem i mają to zagadnienie opracowane?

Ciekawi mnie jak wygląda praktyka, bo z tego co wiem to jest to ciągle temat mało poruszany, a bardzo ryzykowny - vide 50% stawka sankcyjna.
Paweł Kubiak

Paweł Kubiak Finance Director &
Proxy

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Mała podpowiedź, zawsze komuś sie może przydać: 50% sankcji jest za brak dokumentacji. Oznacza to, że warto jest jakąkolwiek dokumentacje (żeby nie powiedzieć bylejaką) i już stawka wynosi 19%...

konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Nie do końca się zgodzę :-) Powód jest jeden - widziałem kontrole skarbowe, które po otrzymaniu dokumentacji weryfikowały podstawowe zagadnienie - czy dokumentacja spełnia wszystkie wymogi formalne. Jeśli brakowało któregoś z obszarów wymaganych - urząd uznawał, że nie ma dokumentacji i z radością graniczącą z szaleństwem zabierał się do 50% stawki...

Ale co do zasady podzielam pogląd - dokumentacja, nawet mizerna merytorycznie, ale prawidłowa formalnie chroni przed stawką stankcyjną
Paweł Kubiak

Paweł Kubiak Finance Director &
Proxy

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

A tak z ciekawości jakich obszarów brakował skoro jest tylko 6 ?

I czy podzielasz opinie, że jak dokumentacja ma powyżje 50 stron to już nikt jej nie czyta ? :)Paweł Kubiak edytował(a) ten post dnia 08.11.07 o godzinie 16:32

konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Ad. 1 - była to usługa niematerialna, a nie było opisu oczekiwanych korzyści...

Ad. 2 - Jeśli dokumentacja ma powyżej 30 stron, to dla urzędnika jest z reguły nie do przeskoczenia - uśnie na 10. I to jest chyba jej największą zaletą ;-)

Dodatkowo pamiętam jedną kontrolę - koleś siedział i zarzucał spółkę pierdołami z CIT'u. Wychodząc po 2 tygodniach zostawił listę transakcji, do których chciał zobaczyć w ciągu 7 dni dokumentacje. Listę tą robił przez 2 tygodnie. Spółka ich nie posiadała, zaprosiła do siebie 2 zespoły podatkowe z Big4. One siedziały dzień i noc. Po tym czasie zrobili około 2/3 dokumentacji. Koleś przyszedł, odebrał kwity. Tam gdzie dokumentacje były (nawet ich nie oglądał) postawił ptaszka i sprawę uważał za zamkniętą. Tam gdzie nie mógł postawić ptaszka, bo dokumentacji brakowało, wziął się za szacowanie ze stawką 50%... To się nazywa profesjonalizm... ;-)
Krzysztof Komorniczak

Krzysztof Komorniczak Członek Zarządu,
Europejskie Centrum
Doradztwa i
Dokument...

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Paweł Kubiak:
Mała podpowiedź, zawsze komuś sie może przydać: 50% sankcji jest za brak dokumentacji. Oznacza to, że warto jest jakąkolwiek dokumentacje (żeby nie powiedzieć bylejaką) i już stawka wynosi 19%...


Dokumentacja musi m.in. wskazywać metodę i sposób kalkulacji zysków, zasady określenia ceny przedmiotu transakcji itd. Warto jednak dodać, że przepisy nie określają szczegółowo wyglądu dokumentacji, dlatego też aby uniknąć stawki 50% można czasami posłużyć się innymi dokumentami, np. poczta elektroniczna, oświadczenia, zestawienie ofert itp.(Zapewne to przedmówca miał na myśli). Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli wartość transakcji jest zbyt mała lub zbyt duża, organ podatkowy może odpowiednio skorygować przychody i koszty.
Paweł Kubiak

Paweł Kubiak Finance Director &
Proxy

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Tak, chodziło mi o to, że lepiej mieć cokolwiek, niż nie mieć nic :)

konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Nie do końca się zgodzę - jeśli US w trakcie kontroli dostanie "coś", to pierwszym jego krokiem będzie weryfikacja dokumentacji pod względem formalnym. Jeśli "coś" ;-) (taki był kiedyś film chyba z Kurtem Russelem, tytuł "It") nie będzie spełniało wymogów formalnych, to US uzna, że dokumentacji nie ma :-(
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Wtedy nie dyskutuj z nimi, złóż odwołanie od decyzji, najlepiej podpisz wcześniej umowę pożyczki (niekoniecznie w "realu") na oprocentowanie 50% w skali roku (bo niby taka chwilówka, a firma nie ma zdolności kredytowej)... Spłacasz decyzję. Wygrywasz sprawę w Izbie i żądasz odszkodowania - później z "pożyczkodawcą" dzielicie się po połowie, jak to mówią wilk kryty i owca biała ;) Pozdrawiam.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 18.01.08 o godzinie 07:40
Jacek Dmuchowski

Jacek Dmuchowski Dyrektor finansowy,
AUTOMOTIVE

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Daniel Więckowski:
Wtedy nie dyskutuj z nimi, złóż odwołanie od decyzji, najlepiej podpisz wcześniej umowę pożyczki (niekoniecznie w "realu") na oprocentowanie 50% w skali roku (bo niby taka chwilówka, a firma nie ma zdolności kredytowej)... Spłacasz decyzję. Wygrywasz sprawę w Izbie i żądasz odszkodowania - później z "pożyczkodawcą" dzielicie się po połowie, jak to mówią wilk kryty i owca biała ;) Pozdrawiam.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 18.01.08 o godzinie 07:40


Smiałe rozwiązanie ale przepływ kasy musi być bo inaczej to czynność pozorna....
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

No Panie Jacku, gratuluję czujności ;)
Niestety, pozorność czynności (art. 199a Ordynacji) stwierdza teraz tylko i wyłącznie sąd cywilny... Ciekawa sprawa, bo terminy zawsze lecą ;)
Pozdrawiam

No i kolejna zmiana :)
gazeta prawna z 23/01 przytacza wyrok, w którym Sąd stwierdza, że w zakresie zatosowania art. 199 nie leży samo wykonanie umowy...
Kwestia moim zdaniem sporna ;)Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 24.01.08 o godzinie 07:08

konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

A to ja mam pytanko :-)

Jak faktycznie wyglądają wytyczne w zakresie kontroli cen transferowych i dokumentacji? Na czym się skupia US?

konto usunięte

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

W art. 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych co prawda wskazano co taka dokumentacja powinna zawierać, ale nie określono konkretnego wzoru takiej dokumentacji. Sprawdzane są wszelkie księgi rachunkowe, wykazy księgowe, faktury, sprawozdania finansowe, umowy licencyjne i inne. Informacje, jakich żądać będą kontrolerzy, zależą od faktów i okoliczności poszczególnej sprawy, tak więc nie jest możliwe jakiekolwiek uogólnienie dotyczące rodzaju wymaganych informacji czy też stopnia ich dokładności. Informacje i dokumenty mogące przydać się zarówno w procesie ustalania ceny przez podatnika, jak również podczas ewentualnej kontroli to między innymi wg OECD:

1) dane dotyczące przedsiębiorstw uczestniczących w transakcji kontrolowanej, rodzaju transakcji, porównywalnych danych z transakcji niekontrolowanych, porównywalnych przedsiębiorstw niezależnych, przepływu produktu w koncernie, umów handlowych pomiędzy członkami koncernu;

2) zarys działalności przedsiębiorstw uczestniczących w transakcji kontrolowanej;

3) struktura organizacyjna koncernu;

4) powiązania własnościowe w ramach koncernu;

5) wysokość obrotów i wyniki działalności z ostatnich kilku lat poprzedzających transakcję;

6) rodzaj i zakres transakcji, jakie podatnik przeprowadza z zagranicznymi podmiotami powiązanymi (transfer dóbr i usług, pożyczki wewnątrz koncernu, korzystanie i transfer dóbr niematerialnych, dzierżawa dóbr materialnych);

7) sposób ustalenia cen oraz opis strategii gospodarczej;

8) szczegółowe informacje na temat wzajemnego kompensowania należności;

9) informacje dotyczące podziału funkcji przy realizacji danej transakcji (produkcja, montaż, sprzedaż i zarządzanie produktem, marketing i reklama, magazynowanie, dystrybucja, gwarancja, transport, warunki płatności, szkolenie personelu i inne);

10) podejmowane ryzyko (odpowiedzialność za produkcję, ryzyko finansowe w zakresie zmiany stóp procentowych i kursów walut, ryzyko niepowodzenia prac badawczych, ryzyko zmiany kosztów i inne);

11) raporty z badania rynku;

12) plany rozwojowe i finansowe firmy;

13) analiza spodziewanych zysków z transakcji;

14) informacje o ogólnych warunkach ekonomicznych z branży, w której działa podatnik;

15) informacje o części kosztów badań, produkcji i zarządu przypadających na daną transakcję;

16) dokumenty prezentujące przebieg negocjacji cenowych pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zapotrzebowanie na dokumenty ze strony organów kontrolnych powinno być zrównoważone z kosztami i obciążeniami administracyjnymi, przy uwzględnieniu ich przydatności w przypadku przeprowadzanej kontroli. Zgodnie z zaleceniami OECD organy podatkowe nie mogą żądać od podatnika takiej dokumentacji, której przygotowanie narazi go na nieuzasadnione i nieproporcjonalnie wysokie koszty. Można wskazać także inne ograniczenia co do rodzaju dokumentacji, której żądanie przez organy podatkowe nie ma uzasadnienia. Są to:

1) dokumenty, których podatnik nie ma lub które nie są dla niego racjonalnie dostępne; chodzi o to, aby ograniczyć żądanie do minimum niezbędnego do oceny zgodności transakcji z zasadą ceny rynkowej;

2) dokumenty, które stały się dostępne dla podatnika dopiero po zrealizowaniu transakcji; administracje podatkowe muszą bowiem uwzględniać stopień dostępu podatnika do pewnych informacji w chwili ustalania warunków transakcji;

3) dokumenty transakcji już zrealizowanych, w stosunku do których upłynął termin przedawnienia zobowiązań podatkowych; jednakże zachowanie pewnych dokumentów z tych lat może niekiedy ułatwić dokonanie analizy cen w transakcjach z lat kolejnych.

Administracje podatkowe powinny także zwracać szczególną uwagę, by zapewnić nienaruszalność tajemnic handlowych, naukowych oraz każdych innych poufnych danych. Uzyskane przez organy kontrolne informacje muszą zostać poufne, z wyjątkiem ujawnienia ich w takim stopniu, w jakim jest to wymagane w postępowaniu przed sądem powszechnym lub orzeczeniach sądowych .

Generalnie podatnik powinien zawsze wykazać maksimum aktywności w dowodzeniu swoich racji, a będzie to skuteczniejsze, jeżeli istnieje możliwość oparcia się na wiarygodnych dokumentach. W większości regulacji krajowych dowodzenie swych racji przez podatnika jest wymieniane jako prawo, a nawet obowiązek. Podatnik powinien w każdej chwili być w stanie wykazać, że zastosowana cena jest wyrazem na przykład prowadzonej strategii, podziału funkcji, stopnia podejmowanego ryzyka czy też specyfiki rynku. Trzeba też uznać, że nawet w przypadku braku wymaganych dokumentów administracja podatkowa dokonuje wyceny transferu zgodnie z zasadą cen rynkowych. Podatnik przedstawiający odpowiednie dokumenty i rejestry czyni swą wycenę transferu bardziej wiarygodną. Im sprawa jest bardziej nietypowa i złożona, tym większe znaczenie będzie przypisywane dokumentacji.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Dokumentacje do transakcji z podmiotami powiązanymi...

Generalnie zasada jest taka: marża musi być! mniej więcej zbliżona do stosowanej wobec niepowiąznych. Co do wcześniejszej wypowiedzi na temat tajemnicy handlowej, Moja Droga, wczoraj wysyłałem podziękowania dyrektorowi zakładu karnego - oczywiście z wszytkimi szykaniami tajemnicy skarbowej - spec. oznaczenia, podwójne extra koperty itd.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 21.02.08 o godzinie 07:23

Następna dyskusja:

Ceny transferowe w transakc...




Wyślij zaproszenie do