Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

post skasowany na rzecz poprzedniego
http://www.goldenline.pl/forum/969788/ile-kosztuje-fab...Jacek M. edytował(a) ten post dnia 18.09.12 o godzinie 16:58
Tadek Jacek W.

Tadek Jacek W. Kierownik Projektu

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Witam
Prosiłem nie obrażajmy się ani nikomu niczego nie wytykajmy . To bardzo zaciemnia zrozumienie tego co jest napisane i niczemu nie służy . Owszem sam nie jestem bez winy . Przepraszam wszystkich . Już wspominałem Toyodę jak 80 lat temu ( proszę się nie czepiać czy to było 73 lata czy 81 i dwa dni i czy mi to przesłał mailem czy postem , błagam ) produkował maszyny tkackie .
Postanowił auta . Oczywiście znacie to historię a ja ją średnio pamiętam z przed 40 lat jak ją czytałem .
Zebrał inżynierów z fabryki i kazał im rozebrać kupiony amerykański samochód . Na najmniejsze nie podzielne części . Każdemu przydzielił część do skopiowania , temu koło tamtemu kierownicę ,innemu silnik jeszcze innemu skrzynię biegów itd Najbardziej porażająca jest puenta .
SAMOCHÓD SKOPIOWANY I ZŁOŻONY NIE CHCIAŁ ZAPALIĆ I NIE JEŹDZIŁ !itd
A dziś ?
Kończę już nudzić Panów i chciałem pogratulować Panu Dariuszowi co nie bez kozery ma to imię .
Rozszyfrował ""mój "" pomysł :

"No i tak mi sie nasunelo kolejne pytanie - po co fabryka skoro kazdy z takich "specjalistow" bedzie swoja czesc robil u siebie w warsztacie (bo taki jest chyba tego zamysl... chociaz tu nic nie rozumiem). W koncu jak ma byc polskie to nie moze byc robotow do montazu, linii montazowych i obcych czesci. Polskie to polskie! To niech jeszcze jezdzi na wódkę... ;) " - koniec cytatu .
Pozdrawiam
Tadeusz
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Tadek Jacek W.:
Rozszyfrował ""mój "" pomysł :

"No i tak mi sie nasunelo kolejne pytanie - po co fabryka skoro kazdy z takich "specjalistow" bedzie swoja czesc robil u siebie w warsztacie
Tadeusz

Pierszy raz spotykam się z założeniem , że manufaktora może konkurowac ze zrobotyzowanymi liniami produkcyjnymi ??? do głowy by mi taki cud nie przyszedl . o ile ma to sens w montażu to nie w produkcji podzespołów czy detali .

http://www.goldenline.pl/forum/720818/projekty-nowego-...

nadal nie odpowiedziałeś na kluczowe pytanie , masz je powyzej

Niejaki Mao z Chin był podobnym optymistą jak nasz Tadek , ta nacja co Konfucjusz , efekt rewolucji Tadek chyba znasz..... czym ona się różni , od twojej rewolty ? wg twojej teorii ludzie od 2tys. lat się nie zmienili...

ps jeżeli czymś jesteś urazony to zwracaj się z cytatem do danego osobnika , bo ciągle mam wrażenie że całe -ale- masz do moich wypowiedzi , gdzie ja się nie poczuwam ...D

czysto polskie dla mnie wystarczy projekt i montaż , nie jakieś 51% cholera wie czego...jak kto ma obiekcje niech kopie rude i inne pierwiastki z ziemi łopatą i wysyła do przerobu to będzie 100% polskie , wszak u nas niby cały Mendelejew jest w ziemi

może nie wódka ale spirytus z kartofelków , czemu nieJacek M. edytował(a) ten post dnia 18.09.12 o godzinie 23:43
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Jacek M.:
Pierszy raz spotykam się z założeniem , że manufaktora może konkurowac ze zrobotyzowanymi liniami produkcyjnymi ???
Gordon Murray stara sie udowodnic, ze w tym szalenstwie jest metoda. Nie wiem czy manufaktura jest najlepszym okresleniem, ale jego koncepcja "fabryki" pozwala wyeliminowac wiele skomplikowanych procesow i ograniczyc udzial robotow/automatow.

Wyjatkowe, skomplikowane, niszowe i drogie samochody to atrakcyjnie wygladajacy pomysl, ale osobiscie uwazam ze jesli w Polsce ma sie odrodzic przemysle samochodowy "made in Poland" to inspiracja powinny byc T.25 czy T.27.
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Stanisław Kowalik:

Gordon Murray stara sie udowodnic, ze w tym szalenstwie jest metoda. Nie wiem czy manufaktura jest najlepszym okresleniem, ale jego koncepcja "fabryki" pozwala wyeliminowac wiele skomplikowanych procesow i ograniczyc udzial robotow/automatow.
T.25 czy T.27. chodzi o traktor , samolot czy mobil Murraya

Tak czy siak jego koncepcja malego samochodu nie ma racji bytu w szerszej skali przez najblizsze 20/30 lat ( zmiana mentalności i wymuszenie ekonomiczne ) . smart też się nie przyjął jakoś zbyt masowo . co z tego , że w 90% jeżdzi samochodem 1 osoba jak są określone nawyki . po za tym samochody rozwijające do 100km zbyr wąskie są zbyt niebezpieczne nawet w jezdzie miejskiej pomijam czołowe uderzenie przy 50km....

To co Gordon Murray ( glówny projektant mclarena F1- znam dośc dobrze jego działania ) jest oparte o lotusa elise i exige ( nadwozia i rama ) to dalej nie jest skuteczne rozwiązanie .

nie zapominajmy , że najdroższym elementem małego samochodu jest nadwozie - polakierowane , z szybami . na dodatek musi spełnic :

-normy bezpieczeństwa
-masa
-w miarę łatwe w naprawach po drobnych kolizjach
-ergonomia
-estetyka i design ( podstawa dobrej sprzedaży bo ludzie i krytycy , kupują najpierw oczmi....)
-niezawodne punkty mocowań podzespołów !!! ( podstawa ryzyka gwarancji )
-proste w utylizacji ( oddzielenie plastiku szkła aluminium stali )

podsumujmy : to tak jak z komputerem , jeżeli płyta główna jest do du.y to reszta też

to pytanko zadałem Tadkowi i nie dostałem odpowiedzi . O ile resztę da się zorganizowac w realnych cenach to temat budy , w cenie porównywalnej do ceny wytworu ze zrobotyzowanej taśmy i tłoczni blach jest nie do przeskoczenia . Orientacyjnie podam w seri z taśmy to mniej niż 10% ceny w manufakturze nawet powyżej 90% .Jeżeli ktoś ma konkretne dane proszę poprawic....( mowa o małym aucie - nie sportowym )

czy jest ktoś , kto ma rozwiązanie ? To kluczowy punkt programu , reszta jest powiedzmy do opanowania .

Dodam tylko , że od 26 lat nadwozie samonośne lub ramowe to moje hobby , w najszerszym spektrum jakie sobie mozna wyobrazic ....Jacek M. edytował(a) ten post dnia 19.09.12 o godzinie 14:58
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Jacek M.:
-normy bezpieczeństwa
-masa
-w miarę łatwe w naprawach po drobnych kolizjach
-ergonomia
-estetyka i design ( podstawa dobrej sprzedaży bo ludzie i krytycy , kupują najpierw oczmi....)
-niezawodne punkty mocowań podzespołów !!! ( podstawa ryzyka gwarancji )
-proste w utylizacji ( oddzielenie plastiku szkła aluminium stali )
Obydwie wspomniane konstrukcje spelniaja wiekszosc powyzszych wymagan. Dyskusyjna moze byc sprawa estetyki i design-u, ale o gustach sie nie dyskutuje.

Smart'a nie uwazam za ciekawy projekt. Jest to po prostu normalny samochod, tyle ze mniejszy. Nie wnosil nic nowego. W dodatku nie jest specjalnie tani. Wyszlo cos co oferuje malo miejsca w srodku, kiepsko sie prowadzi i w dodatku kosztuje (w kupnie i utrzymaniu) prawie tyle co normalna fura.

Problemem z T.xx jest to, ze slabo sie sprawdzi w kraju gdzie samochod ma sluzyc do wszystkiego - od jezdzenia po miescie do wyjazdu cala rodzina na wakacje.

Zmiany w mentalnosci moze nie beda trwaly az tak dlugo. W koncu dzis w wiekszym miescie samochod sluzy glownie do stania w korkach a nie przemieszczania sie, i zmian na lepsze sie nie spodziewam. Tanie paliwo to tez, moim zdaniem, juz historia.

http://www.gordonmurraydesign.com/t25.php
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Stanisław Kowalik:

Problemem z T.xx jest to, ze slabo sie sprawdzi w kraju gdzie samochod ma sluzyc do wszystkiego - od jezdzenia po miescie do wyjazdu cala rodzina na wakacje.

Zmiany w mentalnosci moze nie beda trwaly az tak dlugo. W koncu dzis w wiekszym miescie samochod sluzy glownie do stania w korkach a nie przemieszczania sie, i zmian na lepsze sie nie spodziewam. Tanie paliwo to tez, moim zdaniem, juz historia.

T 25 lub 27 to rozwiązanie lokalnego problemu londyńskich korków , indywidualny srodek transportu !!!. W Birgingham jest już lepiej .W europie to się nie przyjmie .

Zresztą masz tanie rozwiązanie kup qada elektrycznego z chin i nakryj go bańką z poliweglanu - kupi to ktoś ?

To dalej jest 2 lub 3 pojazd w rodzinie . W europie np przecietny niemiec z pod miasta dojeżdza do pracy 30 -80 km bierze 3 kumpli an poklad i jazda . W polsce jest luzik w porownaniu z londynem . Nie jest zle w Hamburgu , Berlinie , Kolonii , Frankfurcie n.m., Brukseli , Paryzu itd Takie cos w tych miastach kupią nieliczni a mieszkańcy prowincji się na to odleją...D

Natomiast coś klasy golfa 5 lub ciut mniejsze , coś co może byc 4 drzwiową taksówką przy okazji może byc sukcesem oczywiście na prąd.... i tu dalej powracamy do mojego pytania .
http://www.goldenline.pl/forum/720818/projekty-nowego-...Jacek M. edytował(a) ten post dnia 19.09.12 o godzinie 17:21
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Jacek M.:
polsce jest luzik w porownaniu z londynem . Nie jest zle w Hamburgu , Berlinie , Kolonii , Frankfurcie n.m., Brukseli , Paryzu itd
Tutaj bym oponowal. Jak dla mnie Warszawa czy Paryz to komunikacyjny koszmar (Hamburga, Frankfurtu czy Birmingham tez nie wspominam milo, a to ze lepsze niz Londyn to dla mnie marna pociecha. Roznica nie jest (dla mnie) az tak duza.

I tyle off-topu ode mnie.
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Stanisław Kowalik:
Roznica nie jest (dla mnie) az tak duza.
te trochę czasem czyni wiele , oczywiście ścisłe centrum non stop tych miast i dalsze rejony w godzinach dojazdu i powrotu z pracy to problem , ale nie skłoni dziś do takiej desperacji...D po za tym rozwiazaniem lokalnym jest metro
Wygląd pojszdu jest b.ważny , wystarczy spojrzec na polskiego Klika....
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Jacek M.:
te trochę czasem czyni wiele , oczywiście ścisłe centrum non stop tych miast i dalsze rejony w godzinach dojazdu i powrotu z pracy to problem , ale nie skłoni dziś do takiej desperacji...D po za tym rozwiazaniem lokalnym jest metro
Jesli to metro jest.
Ja osobiscie bym sobie kupil takiego T.25 do miasta. I nawet powiem, ze mi sie podoba :)
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Stanisław Kowalik:
Ja osobiscie bym sobie kupil takiego T.25 do miasta. I nawet powiem, ze mi sie podoba :)

a ile jesteś sklonny zaplacic i ile zaplacą twoim zdaniem inni ?
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Jacek M.:
a ile jesteś sklonny zaplacic i ile zaplacą twoim zdaniem inni ?
Za innych sie nie wypowiem. Sam, szczerze sie przyznam, sie nie zastanawialem, ale mysle ze 20 tys PLN bym strawil.
Dariusz Krawczyński

Dariusz Krawczyński Prezes Zarządu
Litpolex Sp. z o.o.

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

no i wlasnie w tych 20tys PLN jest caly problem... Nikt w Polsce nie wyprodukuje samochodu w tej cenie, bo to sie po prostu nie oplaca. Za tyle to mozna sobie kupic czesci od malucha, ulepic jakas bude i jesli zostanie pare zl to kupic felgi alu zamiast stalowych...
Chinczycy tlukac po pareset tysiecy sztuk tego samego sa w stanie zejsc z cena do podobnego poziomu (oczywiscie mowie tu bez podatkow...).

A znowu zrobienie samochodu za 50tys zl nie ma sensu bo takich jest juz pelno, do wyboru, do koloru. A czy ktos bedzie wolal kupic jakis wynalazek z Polski, ktory nie ma sieci sprzedazy, serwisow, dostepnych czesci i renomy, czy jednak pojdzie do Kia, Skody czy Opla i wezmie to co mu tam dadza, w calkiem niezlej juz wersji wyposazenia.

Dla mnie temat nie istnieje i juz. Jak robic samochod, to dla tych, ktorzy sa w stanie wydac duze pieniadze, zeby miec cos wyjatkowego. Zauwazcie co sie dzieje na swiecie z Bugatti Veyron. W Emiratach, gdzie nie licza pieniedzy, kupuja po kilka sztuk takich, pozlacaja, wyklejaja diamentami, pokrywaja chromem. Tak wiec widac, ze jest rynek na jeszcze drozszy i bardziej ekskluzywny samochod niz Veyron. Tylko dlaczego Bugatti nie podnioslo cen Veyrona i doklada do kazdego modelu? To mnie dziwi, bo nawet przy cenie 2x wyzszej kupili by go ci sami klienci.
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Dariusz Krawczyński:

A znowu zrobienie samochodu za 50tys zl nie ma sensu bo takich jest juz pelno, do wyboru, do koloru. A czy ktos bedzie wolal kupic jakis wynalazek z Polski, ktory nie ma sieci sprzedazy,
Myslę że te 50 000 jest realną kwotą , opieram się sugestiami Watenfala z przed 2 lat . Oczywiście ciagle mam na mysli samochod elektryczny . W takim wypadku wyprodukowanie musi się zamknąc w 1\2 50 000 czyli 25 000pln . Druga połowa to podatki , zysk , reklama , dystrybucja , stwożenie sieci ladowania lub wymiany akumlatorów . Jest mozliwe do pewnego etapu produkcji wyeliminoac w 90% - 99% podatki , w tym produkcyjny . natomiast ciężko będzie w malej serii zejśc do 50% z budową nadwozia . Wydaje mi się że są rozwiązania umozliwiające przeskoczenie takich problemów jak

- budowa nadwozia w kwocie poniżej 12000 pln
- stwożenie własnej sieci dystrybucji
- przeprowadzenie badań w"ruchu" i modyfikacji na "sprzedanych" egzemplarzach
- stwożenie wlasnej sieci ładowania lub wymiany baterii
- opanowanie niszy rynkowej na poziomie kilkudziesięciu tys. szt. w Polsce ( skala 6-10 lat )

oczywiście koszt przejechania 100km to 3,5 pln powiększone o amortyzację akumlatorów i opłatę za kartę dostępu do sieci dystrybucji energii

Tylko dlaczego Bugatti nie podnioslo cen Veyrona i doklada do kazdego modelu? To mnie dziwi, bo nawet przy cenie 2x wyzszej kupili by go ci sami klienci.

Wytłumaczył bym to tak ( to przypuszczenia , proszę spróbowac to podważyc ekonomicznie )
W projekt wpompowano 150mil euro . wyprodukowanie 1 szt. to koszt 0,5mil. euro . Do pierwszych 35 szt firma dokladala po 6 mil. za sztukę , co się zgadza z pierwszymi doniesieniami prasowymi . każdy następny powodowal odrabianie strat . Po sprzedaniu 300 egzemplarzy bilans wyniósł 0% zysku i tu zakonczono produkcję . Calośc wprowadzono do kosztów jako reklamę firmy , by w przyszlości zarabiac np na luksusowej limuzynie ( prototyp jest ) . W tym momęcie fiskus nie zarobił nic...... natomiast VW posunelo się w badaniach rynku i zyskało nową nisze na przyszłośc + reklamę koncernu . ponadto wypromowało i wskrzesiło markę Bugatti do życia

Uważam że jest możliwe powtórzenie tego numeru z mniejszym samochodem za wielokrotnie mniejsze pieniądze i wygenerowanie zysku , po jakimś czasie....

co np Darek o tym sądzisz ? a co pozostali ?Jacek M. edytował(a) ten post dnia 20.09.12 o godzinie 08:56
Dariusz Krawczyński

Dariusz Krawczyński Prezes Zarządu
Litpolex Sp. z o.o.

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Faktycznie, Veyronow troche wiecej wyprodukowali dzieki kolejnym modyfikacjom, wiec mogla im sie produkcja zwrocic. No a baza pod dalsze projekty, dzieki takiej marce jest idealna. Ale teraz nie beda mieli latwo, bo kazdy sie spyta "dlaczego nowy model jest 2x drozszy od poprzedniego Veyrona, skoro prawie niczym sie nie rozni". No ale i tak to ludzie kupia, taki urok tego rynku :)

Co do budowy samochodu, to jak najbardziej elektryczny samochod ma tutaj sens. I chyba tylko taki. Innych nie oplaca sie produkowac, bo konkurencja jest za duza. Chociaz jest juz pare projektow typu Fisker Karma (oczywiscie blizej mu do hybrydy, a nie samochodu elektrycznego na miasto, ale ich pomysl jest na prawde niezly), ktore sa na najwyzszym poziomie, a mimo to ciezko je sprzedac... Fisker ma niestety jeden problem - brak sieci serwisowej. Chcielismy go kupic, ale bez serwisu jednak jest za duze ryzyko. A cena 100tys $ za taki samochod nie jest zla.

W Polsce nadal problemem jest wlasnie to, ze kazdy zakup samochodu "wylacznie na miasto" jest uznawany za ekstrawagancje. Nikt zarabiajacy przecietnie nie pozwoli sobie na zakup kolejnego samochodu bo najczesciej nie ma na niego ani miejsca w garazu/pod blokiem, ani nie bedzie go stac na dodatkowe ubezpieczenie drugiego samochodu. Tak wiec kazdy szuka samochodu uniwersalnego, ktorym przez 95% czasu jezdzi sam, przez 4% jezdzi z pasazerem, a 1% to wyjazd na wakacje gdzie jest zaladowany po sufit.
Moim zdaniem jesli ktos jezdzi wylacznie po miescie to taniej jest kupic ekonomiczny samochod (nawet elektryczny, chociaz to zalezy nadal od zasiegu), a jadac na wakacje wynajac na te 2 tygodnie normalnego suva albo kombi. Kupowanie samochodu 4/5 osobowego, zeby moc znajomych odwiezc z pracy albo z imprezy jest bez sensu, w koncu od tego sa taksowki :)

No ale niestety, zeby ludzie to zrozumieli to jeszcze troche czasu minie... Poki co nadal 2 miejscowy samochod jest uznawany za zabawke dla bogaczy, a Golf IV jest symbolem uniwersalnego samochodu na kazda okazje...
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Dariusz Krawczyński:
Ale teraz nie beda mieli latwo, bo kazdy sie spyta "dlaczego nowy model jest 2x drozszy

chodzi o limuzyne ,ta będzie tańsza i pojedzie 250 nie 400 . Koncern VW chce wykopac z rynku Roysa i Bentleya , a przynajmniej ugryzdz kawal tego torta
Co do budowy samochodu, to jak najbardziej elektryczny samochod ma tutaj sens..........
Kupowanie samochodu 4/5 osobowego, zeby moc znajomych odwiezc z pracy albo z imprezy jest bez sensu, w koncu od tego sa taksowki :)

i od tego bym zaczął - Taksówki - i śiec ładaowania lub wymiany baterii ( jak ? 300kg ogniwa - jest rozwiązanie )
a Golf IV jest symbolem uniwersalnego samochodu na kazda okazje...

Dlatego te gabaryty , ale przód , maska i szyba od Vana . Lepszy cx i obiętośc użyteczna . Zsięg przy 1300kg do 500km . To co mówię to prawdopodobnie nie opatentowane rozwiązania i nie zgłoszone do publicznej wiadomości .Jacek M. edytował(a) ten post dnia 21.09.12 o godzinie 07:27
Krystian Pluciak

Krystian Pluciak ♛CO MOGĘ DLA CIEBIE
UDOSKONALIĆ?☛JAKIE
BARIERY, BŁĘDY I
P...

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Odpowiadając na pytanie... nie natychmiast trzeba budować coś takiego jak Volkswagen... Możne próbować np w Poznańskim Cegielskim... co się nie da technicznie to gdzieś indziej..

Podwykonawcy i tak wyjdą taniej niż taki kolos fabryczny + technologie;)
Tadek Jacek W.

Tadek Jacek W. Kierownik Projektu

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Witam
Pan Krystian trafił w sedno .
Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?
Zadał bym pytanie : co ma produkować ???
Takie auto co każdy polak będzie chciał kupić !
Czyli ?
Co kupiłby Pan Jacek dla swojej rodziny ?
Co pan Dariusz kupiłby dla swojej rodziny ?
Wszystko co wyżej napisane bierzemy pod uwagę .
Znacie odpowiedź .
Pozdrawiam
Tadek
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Patrząc na rynek samochodów w PL to fabryka powinna produkować przede wszystkim samochody.... używane ;)
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Ile kosztuje fabryka samochodów w Polsce?

Tadek Jacek W.:
Witam
Takie auto co każdy polak będzie chciał kupić !
Czyli ?
Co kupiłby Pan Jacek dla swojej rodziny ?
Tadek

nie wiem czy mnie masz na myśli , ale ja na pewno nic nie kupię....chyba że za klocka na części , a już z takiej fabryki jak amen w pacierzu

na GL nie zwracamy się per Pan tylko imiennieJacek M. edytował(a) ten post dnia 25.09.12 o godzinie 22:34

Następna dyskusja:

Czy auto segmentu Dacia Log...




Wyślij zaproszenie do