Temat: Kto płaci za dobry kod?
Michał P.:
Hola hola, za chwilę zaczniecie recytować CC wuja Boba... Problem polega na tym, że dla zdecydowanej większości biznesmenów to nie przemawia.
Dlatego, jeżeli chcesz przekonywać do dobrych praktyk, to idź "uzbrojony". Tak jak napisał Paweł - literatury i badań było sporo i jak poszperasz w sieci, to z pewnością będziesz w stanie jakąś krótką, ale ciekawą prezentację stworzyć. A jeżeli dorzucisz do tego kilka wymownych przykładów tzn. takich, z odpowiednimi cyframi, to już każda osoba, która będzie miała wydać jakiekolwiek pieniądze, zastanowi się, czy rzeczywiście opłaca się tworzyć "po łebkach".
Po prostu pisać chlewiaty kod bardziej się opłaci. Dla nich liczy się zysk tu i teraz [...]
Ludzie mają skłonność do patrzenia krótkowzrocznego, dlatego warto uzmysłowić im, że niektóre decyzje nie oznaczają cięcia kosztów, są równoznaczne z ich przesunięciem w czasie i zwiększeniem.
Jak przemówić do biznesmenów pseudo-(kiedyś)-programistów? Jak udowodnić wymierne długofalowe korzyści?
Dane, statystyki i przykłady, a nie opowieści, o tym, że trzeba dbać o jakość kodu, bo rośnie dług techniczny. Do niewielu klientów takie argumenty przemówią (chyba, że mają już za sobą przykre doświadczenia). Co innego, jeżeli przedstawisz informacje pokazujące co się dzieje, gdy nie stosuje się dobrych praktyk; przedstawisz cyfry, które dają powód do zastanowienia.
Czy to w ogóle możliwe...
Programiści zajmują się rozwiązywaniem problemów i ten, jak każdy inny, daje się rozwiązać. Chociaż nie zawsze w idealny sposób i niestety jeszcze nikt żadnego wzorca nie odkrył ;)