Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Volvo V60 Plug-in Hybrid - 48g/km CO2 i 1,8L/100 km.

To pierwszy tego rodzaju samochód na świecie. Napęd Volvo jest bardzo oszczędny i dlatego stał się prawdziwym hitem - koncern ogłosił właśnie, że zwiększa produkcję prawie dwukrotnie. Podobno niewielka seria tego modelu w 2014 roku trafi także na polski rynek.

Volvo V60 Plug-in Hybrid to hybrydowy samochód z silnikiem Diesla i napędem elektrycznym, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego (Plug -in). Zdaniem konstruktorów dzięki połączeniu silnika wysokoprężnego 2,4L/215 KM (440 Nm), z silnikiem elektrycznym o mocy 70 KM (200 Nm), kierowca otrzymuje trzy napędy w jednym - elektryczny, hybrydowy i sportowy.
Auto może pracować na jednym spośród trzech trybów, które kierowca wybiera przyciskami przy dźwigni skrzyni biegów - do wyboru ma Pure, Hybrid lub Power. W przypadku wybrania opcji Pure, samochód porusza się dzięki energii elektrycznej (EV) - zasięg auta wynosi wtedy 50 km.

Z punktu widzenia kierowców nastawionych na ekologię i oszczędność najodpowiedniejszym wydaje się być tryb Hybrid - połączenie silnika Diesla z napędem elektrycznym (od 0 do 100 km/h - 7,9 s). Wg. producenta podróżując V60 Plug-in Hybrid ustawionym w trybie podwójnego napędu średnia emisja spalin w cyklu pomiarowym NEDC wynosi tylko 48 g/km a samochód zużywa wtedy tylko 1,8 l oleju napędowego na 100 km ! Zasięg - 900 km.
Dzięki tym wynikom kierowca kupujący V60 Plug-in Hybrid może skorzystać z programu dopłat dla aut niskoemisyjnych, taka możliwość jest dostępna w wielu krajach Unii Europejskiej. Kwota dotacji sięga nawet kilku tysięcy euro. A w Polsce ? Wiadomo...

Hybrydowe Volvo V60 to najlepszy dowód na to, że hybryda nie musi być nudna. Dotknięcie przycisku Power powoduje, że samochód przechodzi w „tryb ataku”. Wykorzystuje pełną moc silnika Diesla oraz napędu elektrycznego, w sumie 285 KM i 660 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h - 6,1 s. Auto zostało również wyposażone w elektryczny napęd na 4 koła. Udało się to osiągnąć dzięki połączeniu napędu konwencjonalnego przednich kół z dołączonym napędem elektrycznym kół tylnych. Tym samym kierowca sam decyduje kiedy potrzebuje napędu AWD, a kiedy wystarczy mu napęd na przednią oś.

Silnik elektryczny zasilany jest z litowo-jonowego akumulatora 11,2 kWh mocowanego pod podłogą bagażnika. Akumulator składa się z 10 modułów po 20 ogniw każdy. Wbudowany komputer monitoruje działanie układu i porównuje temperaturę i poziom naładowania każdego z 200 ogniw. Akumulator posiada wbudowany system chłodzenia wodą sterowany przez system klimatyzacji samochodu.
Akumulatory samochodu można ładować po podłączeniu do zwykłego gniazdka (230V/6A, 10A lub 16A) w domu czy na parkingu. Pełne ładowanie przy 6A trwa 7,5 godziny, przy 10A trwa 4,5 godz.
a przy 16A czas łaedowania ulega skróceniu do 3,5 godziny. Istnieje także możliwość podgrzania lub schłodzenia wnętrza podczas ładowania.
Auto zostało również wyposażone w dwustopniowy układ hamowania. Po naciśnięciu pedału hamulca, system zaczyna hamowanie odzyskowe silnika elektrycznego napędzającego tylną oś. Energia hamowania jest tym samym wykorzystana do ładowania akumulatora. Hamulce mechaniczne uruchamiane są tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja na drodze.
W kwestii bezpieczeństwa warto przypomnieć , że w 2012 r. Volvo V60 plug-in hybrid zostało określone przez Euro NCAP najbezpieczniejszym autem na świecie wyposażonym w napęd hybrydowy. Po serii testów zderzeniowych przeprowadzonych przez europejski instytut, samochód otrzymał najwyższy wynik pięciu gwiazdek.

Volvo oferując V60 Plug-in Hybrid odkryło wielkie zainteresowanie nabywców - producent ogłosił właśnie, że zwiększa produkcję tego modelu o 90 procent by sprostać liczbie napływających zamówień.
V60 Plug-in Hybrid stało się prawdziwym hitem w Holandii, Belgii i we Włoszech, dlatego fabryka Volvo w Torslanda zwiększy produkcję hybrydy ze 150 do 282 sztuk tygodniowo. Analitycy Volvo wyliczyli, że dzięki temu do końca 2013 r. ma łącznie powstać 7600 V60 Plug-in Hybrid. Plan na 2014 rok przewiduje wyprodukowanie 10 tys. sztuk tego modelu. Pierwotnie planowano, że na początku sprzedaży po pierwszej partii 1000 egzemplarzy przeznaczonej na rok 2013, produkcja modelu V60 Plug-in Hybrid miała być w kolejnych latach zwiększona do 4-6 tys. sztuk.

http://www.volvocars.com/intl/campaigns/hybrid/pages/v...


Obrazek


Obrazek


Obrazek