Dariusz S.

Dariusz S. Inżynier

Temat: Transport do Iraku

Witam, organizuje transport z polski do Irackiej części Kurdystanu. I mam kilka pytań odnośnie takiego transportu. Mamy już tam otwarty oddział naszej firmy, teraz chcemy przewieźć tam trochę sprzętu. Chodzi głównie o wyposażenie biura oraz trochę wyspecjalizowanego sprzętu budowlanego, geodezyjnego. Wszystko dla naszych potrzeb. Całość chce przewieźć busem DMC do 3,5 tony, oprócz tego pojedzie auto osobowe. Pojedziemy przez Czechy, Słowację, Węgry, Serbię, Bułgarię oraz Turcję. Granice z Irakiem przekroczymy przez przejście graniczne Ibrahim Khalil. Mam kilka pytań odnośnie formalności, dokumentów jakie musimy posiadać żeby nie stanąć gdzieś na granicy, albo zostać zatrzymanym za domniemaną kradzież sprzętu.
Cały sprzęt jest własnością firmy, auta są w leasingu. Sprzęt jest sporo warty i stąd pytanie czy same faktury zakupu na taki sprzęt wystarczą żeby go bezproblemowo przewieźć przez granice oraz kraje tranzytowe.
Do wyjazdu mam jeszcze 4-5 tygodni i zawczasu chce wszystko przygotować, a na temat niektórych krajów ciężko uzyskać jakieś informacje, ba nawet ambasady potrafią udzielić sprzecznych odpowiedzi.
Dariusz D.

Dariusz D. TRANSPACK24 -
Opakowania z atestem
UN

Temat: Transport do Iraku

Nie wiem czy to pomoże ale ja mam takie info.
Aha... jechałbym przez Rumunię a nie Serbię... odejdzie Ci męczenie się na jednej z granic z UE.

TURCJA:

Commercial consignments
7 Commercial Invoices, (one to be certified by local Chamber of Commerce) containing the same information as mentioned on the Certificate of Origin, and the additional declaration: "Nous certifions que cette facture est authentique et qu'elle est la seule émise par notre maison pour les marchandises y mentionnées".
3 Certificates of Origin, (issued by local Chamber of Commerce) containing: method of payment, number of reference of Letter of Credit, name and address of the issuing bank, numbering, marking, kind and quality of packages, net and gross weight, terms of delivery, country of origin.
Import Licence for all goods.
Certificate of Insurance, not required when the amount insured and the letter of the requested condition has been inserted on the face of the transport documents.
6 Packing Lists, containing: weight, contents and value detailed for each package.
A. TR.1-Certificate for goods from EU countries and subject to preferential duties.
The Certificate of Origin together with the certified Commercial Invoice must be submitted to Consulate for legalization.

Sample consignments
For commercial samples:
Value USD 1500.00 or less: Pro Forma Invoice.
Value over USD 1500.00:
Except those without commercial value, all samples (incl. advertising material) are subject to normal import duties, but may temporarily be imported after paying a deposit which will be refunded upon re-exportation within 6 months.

Gift consignments
No documents required for gifts if value does not exceed EUR 255.65 (included), gifts exceeding this amount are subject to duty. It is suggested that nature of goods as "gift" be written on package. Important note: Gifts must be shipped 15 days before or after Christmas, Kurban or Ramazan Religious holidays.

IRAK

DOCUMENTARY REQUIREMENTS
Commercial consignments
6 Commercial Invoices (containing shipper's Declaration of Origin and visaed by Chamber of Commerce and Consulate, if available) must show:
Origin, value, quantity, quality or grade, gross and net weight, marks, number of packages, transportation charges. The description of the goods must be exactly the same as mentioned on the Import Licence, if any.
Import Licence for certain goods, must be obtained before shipment. Applications should be accompanied with Pro Forma Invoice. Date of shipment may not be earlier than date of issue, otherwise goods will be confiscated.

Sample consignments
Six commercial invoices must be available.

Gift consignments
Six commercial invoices must be available.

PROHIBITIONS
Goods from Israel; aluminium products; arms and ammunition; bricks and tiles; cement; certain kinds of tyres; cigars and cigarettes; food products, other than canned foodstuffs, originating from or transhipped in India, Pakistan and/or Thailand; cooking fats; beer; mango fruits and sprouts, citrus fruits and trees, grape fruits and trees; date palms fruits and sprouts; cotton plants and seeds; coconut; henna plants and seeds; organisms harmful to agriculture; sugar cane; soils; psidum juajava; jute; alfialfa; annona squa-mosa; garlic; Indian hempplants; nuts; onions; fruits; fresh or dried meat products, poultry meat, dairy products and eggs, unless covered by a Veterinarian health or inspection certificate.
Tomasz R.

Tomasz R. szef, Agencja celna
przymierze

Temat: Transport do Iraku

Szanowny Panie , Zapomnij !!
Po pierwsze nie Serbia , nie pusci towaru jako kraj trzeci , moga stawiac problemy i bedzie klops . Jesli juz to prosto na bułgarie na przejscie Kapitan Andrejewo .
Jesli Turcy puszcza to oki jesli nie to , zabezpieczenie na tranzyt.
Najbardziej bezpieczny jest karnet ATA ktory jest najbardziej bezpieczny , jest to odprawa na rok sprzetu czasowo uzytkowanego . Jesli sprzet ma tam zostac to Karnet Tir . Chyba ze Turcy wystawia dokumenty przekazowe . A wiem ze wystawiaja bo nasze exporty SYRIA , IRAK , (ciagniki siodlowe dojezdzaly bez problemu ) A serbowie nas nie lubia .
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Transport do Iraku

Oprócz tego co Darek słusznie napisał na temat tranzytu przez "nie-unijną" Serbię, to poważnie przeanalizowałbym i zaplanował całą operację transportową włącznie z różnymi alternatywnymi rozwiązaniami jeśli chodzi o środek transportu.

Jest to kawał drogi, a sprzęt jest cenny i jednocześnie stosunkowo niewielki, gdyż mieści się w DMC 3,5T. W Turcji "od zawsze" przejazd w tranzycie (i nie tylko) wiąże się z obostrzeniami formalnymi i nieformalnymi, tym bardziej gdy nie realizuje go przewoźnik turecki. A tu dodatkowo jeszcze przejazd obdbywa się przez Kurdystan.
Droga E90 (D400+D430) w Turcji do przejścia TR-Sarpi-Zakhu/IQ-Ibrahim Khalil jest położona na bardzo długim odcinku tuż przy samej granicy syryjskiej. Odpowiedzialność ubezpieczyciela jest wyłączona w razie zniszczenia przedmiotu ubezpieczenia w wyniku uderzenia pociskiem artyleryjskim lub rakietowym w strefie zagrożenia. Poza tym może dojść w niedługim czasie do czasowego ograniczenia przejezdności lub nawet wyłączenia odcinków drogi na potrzeby operacji wojskowych, np. instalacji systemów obrony przeciwrakietowej Patriot przez NATO, nie mówiąc już o jakichś mniej lub bardziej zorganizowanych działaniach wojennych. Innego przejścia TR/IQ nie ma, a nawet jakby było wyznaczone, to podróż przez góry Kurdystanu w zimie z tak cennym ładunkiem?

Mogę pomóc w tej sprawie po otrzymaniu zlecenia.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Transport do Iraku

Tomasz Rola-Szadkowski: nasze exporty SYRIA , IRAK , (ciagniki siodlowe dojezdzaly
O słowie "Syria" w kontekście transportu proponuję jednak na jakiś czas zapomnieć.

Temat: Transport do Iraku

Witam,
o Serbii na pewno trzeba zapominać, no i trzeba zrobić karnet ATA jak Pan Tomasz poradził. Przejazd przez Ibrahim Khalil to dobry pomysł dużego doświadczenia nie mam na Irak ale wszyscy turecki przewoźnicy jeżdżą akurat przez ten przejazd. Najlepiej było by jak Pan znalazł by jakiś tureckiej spedycji i przeładunkiem w Istambułu dostarczą ładunek, Pan uniknie wielu problem. Tylko turecka spedycja ma być rzetelna, jak samochód wjedzie i towar jedzie tranzytem to niektóry przewoźnicy wymagają więcej pieniędzy za usługę albo towar nie dojedzie na miejsce rozładunku. W Pana przypadku na granice bulgarii - Turcji może Pan zapłaci jeszcze 600 eur za tranzytowy przejazd ( w tym nie jestem pewny bo moj znajomy ktory sprowadza z europy do Gruzji ciągniki z naczepami a w naczepach są mniejsze samochody dla niego są stosowane opląty tranzytowe) .
Dariusz D.

Dariusz D. TRANSPACK24 -
Opakowania z atestem
UN

Temat: Transport do Iraku

wniosek ... taniej wyjdzie lotniczo :-) i mniej kłopotów
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Transport do Iraku

Dariusz D.:
wniosek ... taniej wyjdzie lotniczo :-) i mniej kłopotów
Sam na to wpadłeś, czy ... jesteś z branży? :)
---
A tak już serio mówiąc, to m.in. warto przeanalizować opcję lotniczą.
Niekoniecznie będzie taniej ale na pewno znacznie bezpieczniej i pewniej.
Czyli w ostatecznym rozrachunku ... taniej :)
W grę wchodzi jeszcze transport morski, z tymże to już zajmie trochę więcej czasu, ze względu na faktyczne wyłączenie Syrii z tranzytu.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Transport do Iraku

Vazha Gaprindashvili:
Witam,
o Serbii na pewno trzeba zapominać, no i trzeba zrobić karnet ATA jak Pan Tomasz poradził.
Aha, wprawdzie jeszcze nie wiemy na ile czasu wjeżdża ładunek na obszar celny Iraku
ani ile jest dokładnie wart, ale JUŻ wiadomo że koniecznie trzeba zrobić karnet ATA. Coraz bardziej ciekawie się robi.
Przejazd przez Ibrahim Khalil to dobry pomysł dużego doświadczenia nie mam na Irak ale wszyscy turecki przewoźnicy jeżdżą akurat przez ten przejazd.
Akurat przez TEN przejazd? Wszyscy? No proszę. A jakie jeszcze przejścia TR/IQ mają do wyboru?
Najlepiej było by jak Pan znalazł by jakiś tureckiej spedycji i przeładunkiem w Istambułu dostarczą ładunek, Pan uniknie wielu problem.
Trochę tak i trochę nie, ale pewnie można rozważyć tą opcję również.
Tylko turecka spedycja ma być rzetelna, jak samochód wjedzie i towar jedzie tranzytem to niektóry przewoźnicy wymagają więcej pieniędzy za usługę albo towar nie dojedzie na miejsce rozładunku.
Dlatego "trochę nie" :)
W Pana przypadku na granice bulgarii - Turcji może Pan zapłaci jeszcze 600 eur za tranzytowy przejazd ( w tym nie jestem pewny bo moj znajomy ktory sprowadza z europy do Gruzji ciągniki z naczepami a w naczepach są mniejsze samochody dla niego są stosowane opląty tranzytowe) .
Transport pojazdu jako ładunku handlowego a transport narzędzi własnych nadawcy towaru, który
jest jednocześnie odbiorcą, to jednak trochę inna sytuacja, prawda?
---

Jak widać jedną z niewątpliwych wartości "profesjonalnych" porad na specjalistycznym forum jest to że poradca nie ponosi w razie czego absolutnie żadnej odpowiedzialności za swoją poradę :-)
Dariusz D.

Dariusz D. TRANSPACK24 -
Opakowania z atestem
UN

Temat: Transport do Iraku

Damian Hajduk:
Dariusz D.:
wniosek ... taniej wyjdzie lotniczo :-) i mniej kłopotów
Sam na to wpadłeś, czy ... jesteś z branży? :)
---
Nie wiem skąd ale tak jakoś mi się samo .... wpadło :-)

Co do Kosztów.

Na przykład EMIRATES
zakładając, że wieziemy ponad tonę to :
- fracht: ok 2,3 EUR
- dodatek paliwowy: 0,95
- dodatek security: 0,15
- dodatek za personal effects: 0,25

czyli razem mamy: 3,65 EUR x np. 2000 kg = 7300 EUR

oczywiście dojdą jeszcze opłaty lotniskowe i celne
ale opłaty celne też są w transporcie drogowym czy morskim :-)

Drogowo wyjdzie dużo taniej? ;-)

Co prawda w lotniczym jest pewne ryzyko, że w tych rzeczach do przewozu mogą być towary niebezpieczne... np. baterie, jak sprzęt geodezyjny to mogą być śladowe ilości materiałów promieniotwórczych, no i jak sprzęt budowlany to może butlr z gazem, farby, silniki itp.

Ale to takie gdybanie i dyskusja akademicka.... bez szczegółów możemy sobie tylko pogadać ;-)

Temat: Transport do Iraku

Damian Hajduk:
Vazha Gaprindashvili:
Witam,
o Serbii na pewno trzeba zapominać, no i trzeba zrobić karnet ATA jak Pan Tomasz poradził.
Aha, wprawdzie jeszcze nie wiemy na ile czasu wjeżdża ładunek na obszar celny Iraku
ani ile jest dokładnie wart, ale JUŻ wiadomo że koniecznie trzeba zrobić karnet ATA. Coraz bardziej ciekawie się robi.

Na temat celnego obszaru Iraku z Panem nie będę kłócić, pewnie Pan więcej zna o kodeksu celnym Iraku.... Ale na pewno w tym przypadku nie karnet TIR to jest niemożliwe z wielu przyczyn, jedna najważniejszych przyczyn to że Irak nie stosuje konwencje TIR.
Przejazd przez Ibrahim Khalil to dobry pomysł dużego doświadczenia nie mam na Irak ale wszyscy turecki przewoźnicy jeżdżą akurat przez ten przejazd.
Akurat przez TEN przejazd? Wszyscy? No proszę. A jakie jeszcze przejścia TR/IQ mają do wyboru?

dla obywateli tureckich jest drugi przejazd TR Uzumlu / IQ Sar zari gomrug. Ale region niebezpieczni ze względu kurdyjskich terrorystów i na 100% nie jestem pewny czy obywatel Polski może tam przekroczyć granice, proszę zwrócić się pytaniem do Ambasady Turcji .
Najlepiej było by jak Pan znalazł by jakiś tureckiej spedycji i przeładunkiem w Istambułu dostarczą ładunek, Pan uniknie wielu problem.
Trochę tak i trochę nie, ale pewnie można rozważyć tą opcję również.
co to znaczy trochę tak i trochę nie ? dziwna odpowiedz i niestety w tej odpowiedzi nic nie jest wartościowego mimo tego że Pan ma taki wielki doświadczenia, móg by Pan coś więcej napisać i wyedukować naród :))))
Tylko turecka spedycja ma być rzetelna, jak samochód wjedzie i towar jedzie tranzytem to niektóry przewoźnicy wymagają więcej pieniędzy za usługę albo towar nie dojedzie na miejsce rozładunku.
Dlatego "trochę nie" :)
Mogę Panu dać ponad 100 tureckich spedycji albo firm transportowych z kim można było by współpracować
W Pana przypadku na granice bulgarii - Turcji może Pan zapłaci jeszcze 600 eur za tranzytowy przejazd ( w tym nie jestem pewny bo moj znajomy ktory sprowadza z europy do Gruzji ciągniki z naczepami a w naczepach są mniejsze samochody dla niego są stosowane opląty tranzytowe) .
Transport pojazdu jako ładunku handlowego a transport narzędzi własnych nadawcy towaru, który
jest jednocześnie odbiorcą, to jednak trochę inna sytuacja, prawda?
---

Jak widać jedną z niewątpliwych wartości "profesjonalnych" porad na specjalistycznym forum jest to że poradca nie ponosi w razie czego absolutnie żadnej odpowiedzialności za swoją poradę :-)

Jak Pan piszę o profesjonalizmie osoby której nie zna niech Pan najpierw pomyśli i później napisze bo tutaj wypisywać każdy może jaki on mądry jest, najważniejsze kto jak wygląda na swoim stanowisko i kto co potrafi. Pewnie, Pan Dariusz nie będzie tylko nas pytać jak jemu jechać do Iraku, Mam nadziej więcej info dostanie od odpowiednich organizacji.Vazha Gaprindashvili edytował(a) ten post dnia 23.01.13 o godzinie 16:27
Katarzyna Pacyna

Katarzyna Pacyna coach, project
manager, Komitet
organizacyjny ICF
Rzeszów

Temat: Transport do Iraku

Witam serdecznie, mam wielką prośbę o kontakty do firm, które będą w stanie przewieźć pomoc humanitarną do Erbil (obóz dla uchodźców). Więcej szczegółów na maila. Z uwagi na ostatnie doniesienia o problemach uchodźców, proszę o wsparcie, mamy przygotowane dwa tiry ciepłej odzieży i obuwia, co po ostatnich przypadkach zamarznięć jest istotne. Więcej informacji na https://www.facebook.com/sosdlazycia
Pozdrawiam Katarzyna

Następna dyskusja:

transport z Włoch




Wyślij zaproszenie do