Temat: Facebook + Biznes = Sukces ?
hmm
Dodam coś od siebie z strzeżeniem że jestem lekko stronniczy
1. Facebook to w tej chwili najsilniejsze i najbardziej skuteczne narzędzie do:
a) budowania świadomości marki (produkt/firma)
b) kierowaniu ruchu na stronę www lub bloga w tym YT
2. Co da nam Fbook w przyszłości ?
a) bazę potencjalnych klientów
b) rozpoznawalność marki
c) zwiększenie zasięgu sprzedaży w przypadku produktów które można wysyłać w znaczący sposób - usługi lokalne również lecz zdecydowanie mniej efektywne. jednakże procentowy udział zostanie zachowany
d) klientów klientów i jeszcze raz klientów ! why ? to że dziś średnia wieku jest 18-25 to tak jest tylko na starym kontynencie - W USA ta średnia wieku znacząco się przesuwa 25-30 dlaczego/ ponieważ ci co 5 lat temu korzystali z FB dziś nadal z niego korzystają i będą korzystali dalej. Uważam iż zbudowanie trwalej relacji z fanem poprzez FB jest warte każdej dobrze zainwestowanej złotówki dla każdej firmy lub przedsięwzięcia które ma istnieć jeszcze za 5 lat co do małych firm które liczą na zyski z FB teraz hmm nakłady są zbyt duże przy profesjonalnej obsłudze by to robić a domowym sposobem to nie ma sensu bo nie dysponuje się odpowiednim zapleczem technicznym by tego dokonać.
e) sklepy wewnątrz Fbooka – to może być dobra droga ale zyskają tylko ci co maj dużo aktywnych fanów a nie tylko wynik ! Ale o tym niżej
3.Czy ilość fanów odzwierciedla sile fan page ?
NIE NIE NIE - ci którzy tak mówią albo są niedoinformowani albo specjalnie powielają tą bzdurę !
dlaczego ? istnieje wiele możliwości zdobycia +1
- wykradanie like
- konta fikcyjne
- wymiana like (czyli konta fikcyjne)
- allegro - (czyli konta fikcyjne)
tzw słupy. Dla przykładu zrobiłem eksperyment na jednej z moich stron a dokładniej zakupiłem 10.000 fanów z allegro. Po miesiącu ustabilizowania się strony:
wynik 10.000 fanów - 24 osoby "mówi o tym"
proszę tylko na chwilę zatrzymać się nad tym wynikiem – wynikiem pozyskania fanów ! (szkoda ze fikcyjnych) i przejść dalej po przeczytaniu całego art`a polecam wrócić tu i jeszcze raz przyjrzeć się 3 porównaniom, które zawarłem w całym komentarzu.
ilość fanów : 10.000
Ilość Aktywnych 265
Social Interaction Index : 0,85
Engagement Rate: 0,07
Komentaże fanów: 81
Like od fanów pod postami: 285
24 osoby "mówi o tym"
24 osoby które interesują się tematem na tyle aby uczestniczyć w życiu fan page 10.000:24 - porażka
dla przykładu kelban.pl 20.000 fanów mówi o tym 5000
jaki wynik "mówi o tym" jest ok ?
10% to bardzo dobry wynik przy fan page 10.000-50.000 więcej jest już super (przyzwoity to 5%)
Przy większych fan page ten udział procentowy będzie się zmieszał.
przykłady:
krok po kroku:
http://www.catnapoleon.com/ - strona gdzie można śledzić co się dzieje na fan page twoim i konkurencji,
dział motoryzacja na polskim FB w Catnapoleon (dział wybrany specjalnie gdyż jedna stronę z tego działu administruje mój Team)
http://www.catnapoleon.com/statystyki/motoryzacja-k1570
VERVA →
BMW →
poniższe dane są odzwierciedleniem info na dzień 24.12.2011
porównajmy TOP1 polskiego FB czyli BMW Polska z VERVĄ TOP3 (dział motoryzacja)
ilość fanów : BMW →
40.000 VERVA 26.000
Ilość Aktywnych BMW → 2.500 VERVA
3.800
Social Interaction Index : BMW → 3,19 VERVA →
6,78
Engagement Rate: BMW → 0,16 VERVA →
0,44
Komentaże fanów” BMW → 785 VERVA →
343
Like od fanów pod postami: BMW → 2803 VERVA →
3993
jak widać z porównania marki BMW które ma
40.000 fanów co jest wynikiem „super extra” i w ogóle „pełen wypas” :P to prawdziwe oblicze tego „sukcesu” jest jedno –
to tylko cyfra, nie stoją za nim ludzie ! VERVA która jest o 14.000 fanów mniejsza, ma więcej prawdziwych ludzi (lub więcej ciekawych treści). Możliwe też jest że BMW nie umie angażować fanów, a wynik jest, hmmmm wynikiem siły marki, lub „innych sposobów” Nie wiadomo i nie można tego sprawdzić,
nie mniej statystyki nie kłamią.
Mniejszy fan page ale z a aktywnymi ludźmi będzie generował większy ruch w miejscu do którego będziemy chcieli skierować fana.
Dla ciekawości porównam też fan page który jest też z działu motoryzacja ale nie objęty tymi statystykami (obecnie jedna z dwóch fan page, który ma powyżej 20k fanów, a SII powyżej 50, drugi to Lekko Stronniczy - SII powyżej 60):
ilość fanów : BMW → 40.000 VERVA 26.000 KELBAN 20.000
Ilość Aktywnych BMW → 2.500 VERVA 3.800 KELBAN
17.000
Social Interaction Index : BMW → 3,19 VERVA → 6,78 KELBAN →
52,00
Engagement Rate: BMW → 0,16 VERVA → 0,44 KELBAN →
0,81
Komentarze fanów” BMW → 785 VERVA → 343 KELBAN →
5150
Like od fanów pod postami: BMW → 2803 VERVA → 3993 KELBAN →
21816
4. Jeżeli uważasz że zrobienie strony na FB, to jest to co potrzebujesz i że jak zatrudnisz do tego nawet osobę z wiedzą z social media to już masz 50% sukcesu to jesteś w 100% w błędzie.
NAJWAŻNIEJSZE! na Facebooka trzeba mieć pomysł - ideę wokół której będą się zbierać ludzie Pomysł tak dobry i tak oryginalny że wchłonie tą społeczność i ją zaangażuje, a ty w miedzy czasie będziesz przemycał informacje o twoich produktach czy tez usługach.
Daniel Kędzierski edytował(a) ten post dnia 24.12.11 o godzinie 12:40