Temat: Załóż firmę w Anglii
Witam. Czytam i czytam, przeglądam fora i powoli dochodzę do jakiś wniosków... mniej lub bardziej złożonych; w związku z czym chciałabym się nimi z wami podzielić, ale również sprawdzić czy moje wnioski są prawidłowe.
TEORIA:
1. Wszelkie kwestie podatkowe w kwestii unikania podwójnego opodatkowania reguluje Konwencja zawarta między UK i PL
http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1155165/... (po angielsku
http://www.hmrc.gov.uk/taxtreaties/in-force/uk-poland-... . Konwencja ta ma wyższość nad jakimikolwiek innymi artykułami prawa regulującymi te kwestie, zarówno w prawie polskim jak i brytyjskim.
2. Jak pewno większość z Was zauważyła kwestia legalności otworzenia firmy w UK i defacto prowadzenia działalności w PL jest niejednoznaczna. Dla mnie pojęcie "optymalizacji opodatkowania", którym tak szczodrze rzucają jednostki prowadzące firmy "załatwiające" otworzenie firmy w UK, jest niemalże synonimem uchylania się od opodatkowania w PL.
3. Najpopularniejszymi formami prawnymi prowadzenia działalności gospodarczej w UK są Limited Company (Ltd) i Self-Employed.
a) Ltd to odpowiednik polskiej Sp. z .o.o.. Info on Ltd
http://www.hmrc.gov.uk/factsheet/limited-company.pdf.
Założenie Ltd wiąże się z opłatą £ 15.00 (opłata za rejestrację online w Companies House). Założyć firmę można tutaj
http://www.companieshouse.gov.uk/infoAndGuide/companyR...
do założenia Ltd potrzebne będzie:
- Imię i Nazwisko dyrektora (osoba fizyczna)
- adres z którego działalność jest prowadzona (oczywiście w UK)
W kwestii dochodów: dyrektor może wypłacić sobie miesięczną pensję wolną od podatku dochodowego (Income Tax) w wysokości £ 9,440.00 w skali roku (rok podatkowy 2013-2014) minus opłaty NIC (ZUS w UK @ 13,8%).
http://www.hmrc.gov.uk/incometax/personal-allow.htm
Opłat NIC można uniknąć wypłacając sobie niższą roczną pensję w wysokości £ 7,755.00.
http://www.hmrc.gov.uk/payerti/forms-updates/rates-thr...
Pensje mogą być wypłacane corocznie, co 3 miesiące lub miesięcznie.
Dochody firmy są opodatkowane w wysokości 20% (Corporation Tax). (Dywidendy nie są kosztem prowadzenia działalności, więc Corporation Tax się do nich stosuje).
Dyrektor może wypłacić sobie dywidendy w wysokości do £ 32,000, które są (w praktyce) wolne od podatku (w teorii wlicza się tax credit na 10%, etc., więc w praktyce wychodzi na 0%)
http://www.hmrc.gov.uk/taxon/uk.htm
Jeśli planujesz rozliczyć się z dywidend pobranych za granicą w Polsce to musisz odliczyć koszt 9% opodatkowania tych dywidend (podatek 19% od zagranicznych dywidend - teoretyczne 10% zapłacone w Anglii).
Jeśli będziesz rozliczał się w Anglii, to będziesz musiał wypełnić self-assesment tax return co roku,
http://www.hmrc.gov.uk/sa/ . Potrzebne ci będzie NINO (wyjaśnione poniżej)
Do kosztów działalności w UK doliczyłabym też koszty księgowości, moja firma płaci
- £ 25.00 jednorazowo za każde rozliczenie pensji (aby uniknąć tej opłaty można to robić samemu, korzystać z oprogramowania HMRC
http://www.hmrc.gov.uk/calcs/paye.htm lub wypłacać sobie pensję poniżej £ 7,755.00 w skali roku (dot. roku podatkowego 2013-2014)
- £ 400.00 co roku aby złożyć corocznie wymagane dokumenty do Companies House oraz rozliczyć Corporation Tax (ten koszt jest zależny od aktywności i obrotów firmy)
Firma Ltd może być zarejestrowana jako płatnik VAT lub nie, ale będę porusząc tej kwestii w tym poście.
b) Self-employed to (mniej więcej) osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarzą. Info
http://www.hmrc.gov.uk/selfemployed/register-selfemp.htm
Zarejestrowanie się jako self-employed jest darmowe. Zarejestrować się można tutaj:
http://www.hmrc.gov.uk/newbusinesses/iwtregister-as-se...
do zarejestrowania się jako self-employed potrzebne będzie:
- numer NINO
- adres korespondencyjny w UK
Jeśli będziesz rozliczał się w Anglii, to będziesz musiał wypełnić self-assesment tax return co roku,
http://www.hmrc.gov.uk/sa/
Jak sami widzicie założenie Ltd czy zarejestrowanie się jako self-employed są w UK banalnie proste i tanie.
Trudności pojawiają się kiedy trzeba rzeczywiście zadbać o to, żeby udowodnić, że twój biznes rzeczywiście ma coś wpólnego z UK a nie jest tylko przykrywką stworzoną dla “optymalizacji opodatkowania” czy uniknięcia płacenia ZUS-u w PL. Więcej na ten temat w punkcie 6.
4. NINO (National Insurance Number,
https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number) jest wymagane zarówno jeśli chcesz rozliczać się z dochodów w UK jako dyrektor Ltd jak i do rejestracji self-employed. Aby uzyskać NINO musisz (powinienieś) posiadać dokument potwierdzający twoje zamieszkanie w UK (rachunek, umowę najmu, list z jakiejkolwiek jednostki rządowej powinien wystarczyć np.: NHS, HMRC, etc.).
Żeby dostać NINO będziesz musiał/a przylecieć do UK na osobiste spotkanie.
Nieznajomość angielskiego nie jest problemem, gdyż można poprosić o tłumacza.
Uzasadnić potrzebę posiadania NINO można mówiąc, że mieszkasz tu i planujesz otworzyć działalność Ltd lub pracować jako self-employed.
5. W kwestii ubezpieczenia zdrowotnego: aby korzystać z NFZ należy wyrobić sobie kartę EHIC
http://www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/EHIC/Pag... (darmowa na oficjalnej stronie). Więcej info na temat EHIC (EKUZ) i na co pozwala w Polsce jest tutaj
http://www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/countryg... Ogólnie, w nagłych wypadkach, “nieplanowanej” chorobie, w razie porodu Polski NFZ musi cię przyjąć (oczywiście może robić problemy, ale prawo jest po twojej stronie). Niestety w wypadku chorób przewlekłych np.: leczenia raka, niewydolności nerek, etc. lub “zaplanowanego w Polsce” sama karta EHIC nie wystarczy, więc warto mieć prywatne ubezpieczenie w Polsce na wszelki wypadek, lub uzyskać specjalne pozwolenia od angielskiego NHS
http://www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/plannedt...
6. Konwencja wspomniana w punkcie 1 reguluje kwestie gdzie powinieneś płacić podatki. Dotyczy ona następujących podatków:
- w PL podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych
- w UK Corporation Tax, Income Tax i Capital Gains Tax.
Podleganie opodatkowaniu w UK czy w PL zależne jest od miejsca zamieszkania (miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze). Miejsce zamieszkania jest w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych).
PRAKTYKA:
1. Jeżeli mieszkasz w Polsce i tutaj ma miejsce twoja DG (wykonujesz pracę) to teoretycznie tutaj powinieneś płacić podatki. Firmy oferujące “optymalizację opodatkowania” załatwiają Ci wyłącznie otworzenie firmy/ zarejestrowanie self-employment, ewentualnie adres w UK (co nota bene jest na pograniczu prawa) i rozliczanie księgowości (wszystko możesz zrobić sam), ale żadna nie obroni Cię przed ZUS i US.
ZUS i US (i co za tym idzie HMRC) mogą wymóc na Tobie dowody, że twoja firma/Ty rzeczywiście powinna/ powinieneś odprowadzać podatki w UK.
a) jeśli zdecydowałeś/aś się na opcję self-employed, to zakładając, że przebywasz głównie w PL, nie masz szansy udowodnić, że powinieneś rozliczać się w UK.
Znajomy ma mieszkanie w UK, płaci tam rachunki i tam otrzymuje wynagrodzenie od angielskiej firmy, wszystko korzystając z angielskiego konta, ale mieszka na stałe w Polsce - w tym wypadku może by to uszło, jednak gdyby ZUS/US zobaczył, że znajomy w Polsce przebywa, pracuje w Polsce przez internet i tutaj ma ośrodek swoich interesów życiowych (ma tu również polskie konto, buduje dom, ma rodzinę) byłby on zmuszony do zapłaty zaległego ZUS-u, podatków i pewno zostałyby naliczone kary za uchylanie się od płacenia podatków w PL.
W związku z powyższym absolutnie odrzuciłabym opcję self-employed.
b) Radziłabym także zapomnieć o otwieraniu firmy w UK podmiotom gospodarczym typu fryzjer, przedszkole, piekarnia, etc., które prowadzą “widoczną” działalność na terenie polski oraz firmom, które zatrudniają pracowników w PL i chcą uniknąć płacenia za nich ZUS-u. Na zdrowy rozum, nikt wam nie uwierzy, że główny zarząd fryzjera w Pomiechówku znajduje się w Londynie, UK, czy, że przedszkolanki powinny być zatrudnione na papierze w Anglii, chociaż przedszkole jest w Zalesiu Dolnym… a to jedyne argumenty jakich będzie można użyć w razie inspekcji ZUS/US; więc lepiej sobie darować stres, kary i konieczność uiszczenia zaległych opłat.
CO W TAKIM RAZIE ZROBIĆ?
(i tutaj serdecznie proszę o komentarze…)
Otworzyć firmę Ltd w UK. Najlepiej wspólnie z kimś (osobą fizyczną naprawdę zamieszkałą w Anglii lub firmą tam zarejestrowaną) lub zatrudnić pracownika - potwierdza to, że firma w UK prowadzi tam działalność, a nie jest tylko “uśpioną” jednostką prawną. Aby było taniej zatrudniam sobie Apprentice (praktykanta (poniżej 19 roku życia to koszt 2.68 za godzinę)) na powiedzmy 10 godzin tygodniowo.
Pracować w Polsce na zasadzie przedstawicielstwa, a nie zakładu, ponieważ dochody zakładu muszą być rozliczanie w Państwie w którym zakład ma siedzibę.
Zakład to w szczególności: filia, biuro, siedziba, fabryka, warsztat.
Przedstawicielstwo to placówki “pomagające” firmie w głównej siedzibie UK (więcej w Artykule 5
http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1155165/...
W takim wypadku Corporation Tax płacony byłby w UK, tam też pokryty byłby ZUS. Gorzej z podatkiem dochodowym od pensji i dywidend wypłacanych w UK, bo jako osoba fizyczna podlegamy obowiązkowi opodatkowania dochodowego w PL - wybór należy do Ciebie albo płacić podatek dochodowy od pensji w PL (minus kwota wolna od podatku w PL) i podatek 9% od dywidend, albo nie - tutaj wracamy do problemu zamieszkania poruszonego w punkcie 6 TEORII.
Poniżej przykład:
Otwieram firmę w UK sprzedającą zegarki na Allegro.
Kupuję zegarki jako firma Ltd i sprzedaję je jako firma Ltd.
Operuję kontem w Polsce zarejestrowanym na firmę Ltd ale w walucie polskiej.
Wysyłam pieniądze do UK, tam się rozliczam.
Jeśli firma miała powiedzmy £ 15,000.00 obrotu, z czego dochód wyniósł £ 10,000.00 płacę od tego podatek £ 2,000.00 z reszty wypłacam sobie pensję i dywidendy, w PL rozliczam się z podatku dochodowego… lub nie (to już zależy czy chcę ryzykować).
Mam nadzieję, że ułatwiłam niektórym podjęcie decyzji w sprawie prowadzenia działalności w Anglii.
W ramach przestrogi… mój kolega właśnie dostał wezwanie do zapłacenie 50 tysięcy ZUS-owi za zaległe 4 lata, podczas, których korzystał z firmy oferującej właśnie “optymalizację podatkową”. HMRC wysłała jemu i jego firmie pisma na których wymagają rzeszy dokumentów potwierdzających, że jego działalność jest prowadzona w UK, wymagają nawet dowodów podróży między UK i Polską. Firma oferująca “optymalizację podatkową” przesłała mu te dokumenty (zostały wysłane do tej firmy, bo jej adres znajomy użył rejestrując się w UK) jakby nigdy nic, nie oferując, żadnej pomocy ani porady.
Zapraszam serdecznie do pytań i komentarzy.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 31.10.13 o godzinie 02:14