Temat: Jak skutecznie realizować cele?
Anna I.:
Witam,
w firmie mamy problem z realizacją zaplanowanych celów, powstają świetne pomysły i strategie które pozostają niezrealizowane,
"Jeśli firma nie osiąga swoich celów w 70 proc. przypadków przyczyną nie jest błędna strategia, ale nieskuteczność wdrożenia. Prezesi firm przyznają w badaniach, że skuteczność realizacji celów, jest ich największym zmartwieniem. Ponad 90 proc. z nich doświadczyło porażki starając się wdrożyć strategię."
Jak zmienić tą sytuację? Co jest podstawą skuteczności w realizacji celów?
To, że to temat rzeka już powiedziano.
Jeśli chodzi o strategię, należy mniej rozmyślać, a więcej działać.
J. Welch
Postaram się przekazać kilka przemyśleń i praktyk w tym temacie.
Strategia powinna odzwierciedlać trzy zasady
wg (Kawasaki):
:: zwięzłość - krótka, łatwa do zrozumienia i zapamiętania
:: elastyczność - łatwość dostosowania się do różnych sytuacji
:: oryginalność - pomysł na biznes, który wyróżni Ciebie od innych
Misja, Wizja, Wartości
Niestety bardzo często zdarza się, że strategia jest po prostu napompowanym balonem celów, czy też koncertem życzeń Zarządu (właściciela), mniej lub bardziej sprecyzowanych, zamkniętym w szafie dokumentem lub nigdy nie spisanym marzeniem. Dlatego należny zacząć od weryfikacji strategii lub jej stworzenia od nowa, począwszy od MISJI, WIZJI i WARTOŚCI. Bardzo często są bagatelizowane te kluczowe elementy. Misja, ma nam odpowiedzieć na pytanie po co istniejemy, innymi słowy, wyznacza nam sens istnienia. Wizja, ma nam odpowiedzieć na pytanie dokąd zmierzamy. Wartości z kolei powinny odpowiedzieć na pytania: Jak postrzegamy Klientów, którym służymy? Jakie unikalne wartości im zapewniamy? Jakimi wartościami się kierujemy w trakcie pełnienia misji. Za te elementy odpowiada Zarząd, co nie wyklucza angażowania innych osób do ich współtworzenia - ważne, aby to były osoby bezpośrednio odpowiedzialne za pełnienie misji, realizację wizji i propagowania wartości. Nie wolno ich powierzać do zdefiniowania osobom trzecim.
Po zdefiniowaniu sensu istnienia i kierunku, strategia w dalszej części powinna nam odpowiedzieć na pytanie: jak chcemy to osiągnąć?
Celem weryfikacji lub zdefiniowania strategii, proponuję wykonać następujące 5 kroków/czynności, de facto udzielenia odpowiedzi na pytania:
:: zdefiniuj cel i obszar działań: jak wygląda dzisiaj Twoja działalność? czy Twoja działalność zgodna jest z misją i wizją?
:: przeprowadź analizę otoczenia: z czym, kim będziemy konkurować? jak wygląda pole gry? Twoje szanse i zagrożenia? co udało się zmienić w minionym roku?
:: zdefiniuj CSF
(critical success fuctors): co możesz zrobić aby zmienić pole gry? jakie planujesz zwycięskie posunięcia? co zrobisz, aby Klienci byli do Ciebie bardziej przywiązani?
:: zdefiniuj cele strategiczne (sugeruję nie więcej niż pięć): odpowiesz tym samym na pytanie: dokąd zmierzasz?
:: dokonaj operacjonalizacji celów, czyli zdefiniuj cele długoterminowe (taktyczne) i krótkoterminowe (operacyjne). Stosuj do tego zasadę SMART.
Angażuj pracowników w tworzenie strategii, na każdym poziomie struktury. Bardzo często rozwiązania problemów są na wyciągnięcie ręki do pracowników, którzy na co dzień wykonują najprostsze zadania. Poza tym współtworzenie powoduje naturalną, silną identyfikację pracowników ze strategią firmy.
Kompetencje
Kluczowym elementem do opracowania, wdrożenia i realizacji strategii są kompetencje pracowników, i to na każdym poziomie struktury i zaangażowania w realizację strategii. Począwszy od
szeregowych pracowników, poprzez menedżerów i liderów, skończywszy na top managemencie. Szczególnie polecam uwadze znalezienie
naturalnych liderów. Ciągle rozwijaj kompetencje ludzi. Istotnym elementem jest odpowiedni dobór przywództwa do poziomu kompetencji pracownika, pozwalających na realizację zadań i celów - do tego doskonałym narzędziem jest SLII, Kena Blancharda.
:: Wdrożenie strategii nie kończy się na jej zakomunikowaniu.
:: Do realizacji strategii może jedynie brakować kompetencji, nigdy zasobów.
:: Definiuj i zarządzaj strategią na każdym poziomie struktury, od zespołów po strategię firmy.
:: Bez zaangażowania Zarządu, żadna strategia nie ma szans powodzenia.
Lista "kontrolna":
:: sprawdzaj aktualność strategii
:: sprawdzaj spójność misji i wizji z celami
:: sprawdzaj znajomość misji, wizji, w tym celów strategicznych i wartości
(poziom identyfikacji pracowników)
:: sprawdzaj poziom kompetencji pracowników, niezbędnych do zwiększenia prawdopodobieństwa realizacji strategii
Tak ogólnie rzecz ujmując.
pozdrawiam
Rafał Kamiński edytował(a) ten post dnia 22.11.11 o godzinie 23:44