Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

W przypadku tradycyjnych szkoleń, wykształciliśmy przez stulecia mechanizmy oceny ich skuteczności. Różnego rodzaju testy, oceny przełożonego, porównanie efektów pracy przed i po szkoleniu pozwalają powiedzieć czy odniosło ono spodziewany skutek.

Dużo "gorzej" wygląda ocena nauczania nieformalnego. Dlaczego? Dlatego, że ma one miejsce przez cały czas - podczas pracy nad projektem, spotkań przy kawie, rozmowie z przełożonym. Trudno rozróżnić okresy przed i po szkoleniu, aby ocenić jego rezultaty.

Autorka poniższego artykułu proponuje jako mierniki efektywności nauczania nieformalnego zastosować:
- realizację postawionych celów
- poziom satysfakcji z otrzymanego rozwiązania
- wpływ na inne osoby

Link: assessing-informal-learning

Jak według Was można oceniać nieformalne nauczanie?

A może wcale nie trzeba go oceniać? W końcu zachodzi bez udziału osób kierujących przedsiębiorstwem, nic nie kosztuje, odbywa się samoczynnie?

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.plBartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 22:14

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Bartłomiej Polakowski:
Jak według Was można oceniać nieformalne nauczanie?

A może wcale nie trzeba go oceniać? W końcu zachodzi bez udziału osób kierujących przedsiębiorstwem, nic nie kosztuje, odbywa się samoczynnie?

moja pierwsza myśl po przeczytaniu tego postu: kto ma oceniać efektywność moich spotkań przy kawie i dlaczego pracodawca? :)
rzut oka na zalinkowany tekst nieco mnie uspokoił - wymienione mierniki dotyczą refleksji samej osoby uczącej się nad własnymi postępami. Dodałabym tu jeszcze jeden: elastyczność wypracowanych rozwiązań.
Natomiast rolą pracodawcy - i tu znów się zgodzę z autorką - powinno być ułatwienie i wsparcie nieformalnego uczenia się oraz pobudzanie do refleksji nad tym procesem.
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Można mierzyć aktywność w sieci (pisałem o tym na swoim blogu w poście "The Numerati" tutaj: http://testabz.ning.com/profiles/blogs/the-numerati-no.... Z drugiej strony - według badań tylko 25% nieformalnego rozwoju realizowanego jest poprzez sieć - patrz tutaj: http://testabz.ning.com/profiles/blogs/the-rise-of-soc... (więc nawet jeśli będziemy mierzyć w sposób podany powyżej - to pomiar ten dotyczyć będzie tylko wycinka nieformalnego uczenia się...).

Nieśmiertelny model Kirkpatricka może się sprawdzić również i do pomiaru szkoleń nieformalnych - tyle, że trzeba sięgnąć na minimum 3 poziom (http://testabz.ning.com/profiles/blogs/2275885:BlogPos....

Pozdrawiam

Marek
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Agnieszka Świątecka:
Dodałabym tu jeszcze jeden: elastyczność wypracowanych rozwiązań.

Co przez to rozumiesz? Możliwość wykorzystania przez wiele osób?
Marek Hyla:
Można mierzyć aktywność w sieci

Jest nawet taki "gadżet" do Moodle.
Nieśmiertelny model Kirkpatricka może się sprawdzić również i do pomiaru
szkoleń nieformalnych

Kirkaptricka można zawsze przypiąć:) Pytanie jak wyizolować rezultaty osiągnięte "nieformalnie".

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Bartłomiej Polakowski:
Agnieszka Świątecka:
Dodałabym tu jeszcze jeden: elastyczność wypracowanych rozwiązań.

Co przez to rozumiesz? Możliwość wykorzystania przez wiele osób?

Tez :) chociaz akurat mialam na mysli mozliwosc wykorzystania w roznych kontekstach i latwosc adaptacji do nowych sytuacji.
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Nieśmiertelny model Kirkpatricka może się sprawdzić również i do pomiaru
szkoleń nieformalnych

Kirkaptricka można zawsze przypiąć:) Pytanie jak wyizolować rezultaty osiągnięte "nieformalnie".

Wyizolować formalne - cała reszta to właśnie nieformalne... :)

M
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Marek Hyla:
Wyizolować formalne - cała reszta to właśnie nieformalne... :)

M

To trzeba jeszcze odjąć nieformalne poza miejscem pracy:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Bartłomiej Polakowski:
>
To trzeba jeszcze odjąć nieformalne poza miejscem pracy:)

W dzisiejszm usieciowionym swiecie to nielatwe i IMO niepotrzebne
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Teoretycznie tak, ale, IMHO, nieformalne, to nieformalne. Liczyłbym w nich wszystko. W dzisiejszym świecie czas pracy i nie-pracy coraz bardziej się przenika...
Łukasz Surdacki

Łukasz Surdacki Pl/SQL and C#
developer, Team
Leader

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Marek Hyla:
Teoretycznie tak, ale, IMHO, nieformalne, to nieformalne. Liczyłbym w nich wszystko. W dzisiejszym świecie czas pracy i nie-pracy coraz bardziej się przenika...
Dokładnie. dzisiaj bardzo trudno te rzeczy rozdzielić ... zresztą to jeden z powodów dla których tak trudno wykorzystać niektóre poziomy Kirpatricka w praktyce
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Trudne czy nie trzeba to zrobić:)Z badań Altimeter Group wynika, że głównym focusem w społecznościowych strategiach w 2011 będzie stworzenie mierników ROI (48.3%).

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Nikt nie wymienił tu chyba najprostszego sposobu, o którym dzisiaj przeczytałem - ankieta, w której pytamy pracownika o jakość nauczania.

Powinniśmy mieć mniejsze problemy z odróżnieniem wiedzy zdobytej nieformalnie i formalnie od naszego pracodawcy:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Łukasz Surdacki

Łukasz Surdacki Pl/SQL and C#
developer, Team
Leader

Temat: Jak oceniać efekty nieformalnego nauczania?

Bartłomiej Polakowski:
Nikt nie wymienił tu chyba najprostszego sposobu, o którym dzisiaj przeczytałem - ankieta, w której pytamy pracownika o jakość nauczania.

Powinniśmy mieć mniejsze problemy z odróżnieniem wiedzy zdobytej nieformalnie i formalnie od naszego pracodawcy:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
W przypadku ankiet problemem jest subiektywność odczuć osoby ankietowanej. Inaczej oceni uzyskaną wiedzę osoba dobrze znająca temat, a inaczej osoba dopiero się z nim zapoznająca. W przypadku szkolenia tradycyjnego wpływa na ocenę ma to na ile sympatyczny był prowadzący i czy puszczał kursantów przodem w drzwiach ... w przypadku innych form edukacji parametrów wpływających na subiektywną ocenę jest jeszcze więcej.

Co do ROI Marek ładnie porównał analizowanie tego parametru z Zasadą nieoznaczoności Heisenberga ... co nie zmienia faktu, że jakoś tą opłacalność trzeba policdzyć i jakoś tą jakość kształcenia zbadać ;)



Wyślij zaproszenie do