Temat: biura coworkingowe - rentowność
Ja bym to zrobił tak (na początku nastaw się na wynajmowanie sal bo w ten sposób szybciej zarobisz na czynsz):
1. Badanie konkurencji (ceny, usługi dodatkowe, sposoby pozyskiwania klientów a nawet wizyta i wypytanie pracowników jak najwięcej). Jeśli w okolicy jest firma o podobnym profilu i do tego prowadzi pełną księgowość to zainwestuj w raport o takiej firmie (20zł to kropla w morzu inwestycji a da Ci chociaż wyobrażenie jak finansowo radziła sobie Twoja konkurencja na przestrzeni lat).
2. Zastanów się w czym możesz być lepsza od konkurencji. To musi być coś mocnego bo przyzwyczajenie robi swoje i ciężko jest wyciągnąć klienta od konkurencji.
3. Policz wszystkie koszty początkowe związane z inwestycją (dostosowanie lokalu, zakup sprzętu, kaucja najmu itd.) i dolicz do tego 20% na niespodziewane wydatki. Myśl pozytywnie ale bądź przygotowana że coś pójdzie nie tak a raczej możesz założyć że na pewno coś pójdzie nie tak tylko na początku nigdy nie wiesz co (a to ekipa remontowa nawali, a to dostawca internetu albo mebli czy inwestor w ostatniej chwili się wycofa...)
4. Policz koszty stałe i zmienne. Przy tego rodzaju działalności głównym kosztem jest najem. Na drugim miejscu stawiałbym ex aequo wynagrodzenia (nawet jeśli na początku będziesz tylko Ty pracować to z czegoś musisz żyć) i marketing (przy założeniu że znasz się na tym to i tak jest to bardzo duży wydatek bo wszystkiego sama nie zrobisz np. strona www, SEO, SEM, reklamy w serwisach branżowych, telemarketing, grafika do reklam itd.) Na trzecim miejscu wszystkie pozostałe koszty (catering - chociaż jak jest dużo szkoleń to ten koszt może urosnąć do okrągłej kwoty, art. biurowe, internet, telefon itd.)
5. Przygotuj szczegółowy plan marketingowy. Skonsultuj go później z kimś kto ma praktyczną wiedzę na ten temat.
6. Przygotuj ofertę nie do przebicia. Bądź ostrożna w obniżaniu cen - w końcu robisz to żeby zarabiać a nie dokładać do biznesu.
7. Zrób symulacje finansową na min. 3 lata w przód w dwóch scenariuszach, pesymistycznym i oczekiwanym. W obu przypadkach budżet musi się zapinać. Skonsultuj to później z kimś kto ma praktyczną wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu biznesu (najlepiej w podobnej branży lub doradztwie biznesowym) bo excel wszystko przyjmie.
8. Zacznij realizować swój plan jednocześnie pozyskując klientów. Dobrze jest wziąć przykład z deweloperów i "sprzedawać dziurę w ziemi" tak by w momencie startu byli już pierwsi klienci.
I jeszcze kilka praktycznych rad:
1. Nie startuj z biznesem konferencyjnym w wakacje - ta branża charakteryzuje się sezonowością. Przygotowania zacznij w wakacje tak aby wystartować we wrześniu.
2. W miarę możliwości postaraj się poszukać większego lokalu i inwestora (20 000zł na tego rodzaju działalność to niewiele).
Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Przemek
http://goldplace.eu