Jadwiga Ż.

Jadwiga Ż. Specjalista ds.
marketingu i PR

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Budynek jest nowo wyremontowany przy samej gł ulicy.
Sala konferencyjna i dwie sale z biurkami - tak planuję.
20 tys wkładu wystarczy na wyposażenie? W ogóle opłaca się inwestować w taką powierzchnię, nie jest to za mało? Czy warto przeprowadzać badania rynkowe w celu popytu na takie biuro jeśli tak to jak? ( a może lepiej wynająć profesjonalną firmę do badań rynkowych?)
z góry dziękuję :)Jadwiga Ż. edytował(a) ten post dnia 19.04.11 o godzinie 21:50
Ewa Gillner

Ewa Gillner ParkIdea Coworking
/ Design Studio 5

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Jadwiga Ż.:
Czy warto przeprowadzać badania rynkowe w celu popytu na takie biuro jeśli tak to jak?
z góry dziękuję :)

Ja próbowałam wpierw robić spotkania z freelancerami w kawiarni, żeby zobaczyć czy jest zapotrzebowanie na coworking. Robiłam to w 2009. Na trzecie spotkanie przyszło bardzo dużo osób; praktycznie 10 osób z góry zapowiadało, że od razu chce biurko w biurze.
Jak otworzyłam biuro żadna z tych osób nie przyszła. Jest to zbyt specyficzna działalność by robić jakiekolwiek badania wstępne moim zdaniem. Póki nie dasz ludziom gotowego biura nie dowiesz się jakie jest zapotrzebowanie.

A czy 20 tys wkładu wystarczy to zależy co chcesz kupić. Wystarczy na meble i drukarkę. Pamiętaj, że musisz sobie przeliczyć ile biurek zmieści ci się w lokalu, i że biurka nigdy nie będą wynajęte "na full".
Pamiętaj, że na samym coworkingu ciężko jest się dorobić pieniędzy szczególnie na początku. Więc musisz mieć też pieniądze na to by dokładać na początku chociażby do wynajmu lokalu.
Chyba, że lokal masz własny to super sprawa.
Jadwiga Ż.

Jadwiga Ż. Specjalista ds.
marketingu i PR

Temat: biura coworkingowe - rentowność

a co z umiejętnościami... trzeba mieć konkretne predyspozycje na prowadzenie TEGO biznesu...?
Anna G.

Anna G. Niezależna,
samorządna i
samofinansująca ;)

Temat: biura coworkingowe - rentowność

No... Nie wiem :) Pewnie JAKIEŚ predyspozycje trzeba mieć :)

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Jadwiga Ż.:
Budynek jest nowo wyremontowany przy samej gł ulicy.
Sala konferencyjna i dwie sale z biurkami - tak planuję.
20 tys wkładu wystarczy na wyposażenie? W ogóle opłaca się inwestować w taką powierzchnię, nie jest to za mało? Czy warto przeprowadzać badania rynkowe w celu popytu na takie biuro jeśli tak to jak? ( a może lepiej wynająć profesjonalną firmę do badań rynkowych?)
z góry dziękuję :)

Nie chcę Cię zniechęcać ale jeśli coworking ma być Twoim głównym źródłem dochodu to przy tej powierzchni jakoś tego nie widzę. Poza wyposażeniem musisz mieć też rezerwę na dokładanie do wynajmu lokalu na początku oraz marketing (często pomijany koszt przy planowaniu firmy).

Z opisu jaki przedstawiłaś raczej bym się spodziewał że dzięki temu zajęciu obniżysz sobie koszty prowadzenia swojego głównego biznesu niż zarobisz na siebie i biuro.
Jadwiga Ż.

Jadwiga Ż. Specjalista ds.
marketingu i PR

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Marketingiem bym się zajęła sama, oczywiście jest on uwzględniony od samego początku. Wydaje mi się, że takie biuro u mnie w mieście byłoby potrzebne a w szczególności sale konferencyjne pod wynajem to dobry pomysł - jest zapotrzebowanie, chciałabym jeszcze to jakoś formalnie udowodnić, stąd moje wcześniejsze pytania o badania rynkowe.
Też zapoznałam się z funkcjonowaniem innych biur coworkingowych i wiem, że nie będzie to to tylko TO, planowałam, planuje! wykorzystać swoje umiejętności i wprowadzić usługi oferujące projektowania stron internetowych a z czasem usługi graficzne, DTP, reklama... Bo przecież nie myślę o założeniu firmy po to aby zaraz upadła.
Co o tym sądzicie?

każda opinia i każde zdanie jest dla mnie cenne,
z góry DZIĘKUJĘ!

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Ja bym to zrobił tak (na początku nastaw się na wynajmowanie sal bo w ten sposób szybciej zarobisz na czynsz):

1. Badanie konkurencji (ceny, usługi dodatkowe, sposoby pozyskiwania klientów a nawet wizyta i wypytanie pracowników jak najwięcej). Jeśli w okolicy jest firma o podobnym profilu i do tego prowadzi pełną księgowość to zainwestuj w raport o takiej firmie (20zł to kropla w morzu inwestycji a da Ci chociaż wyobrażenie jak finansowo radziła sobie Twoja konkurencja na przestrzeni lat).

2. Zastanów się w czym możesz być lepsza od konkurencji. To musi być coś mocnego bo przyzwyczajenie robi swoje i ciężko jest wyciągnąć klienta od konkurencji.

3. Policz wszystkie koszty początkowe związane z inwestycją (dostosowanie lokalu, zakup sprzętu, kaucja najmu itd.) i dolicz do tego 20% na niespodziewane wydatki. Myśl pozytywnie ale bądź przygotowana że coś pójdzie nie tak a raczej możesz założyć że na pewno coś pójdzie nie tak tylko na początku nigdy nie wiesz co (a to ekipa remontowa nawali, a to dostawca internetu albo mebli czy inwestor w ostatniej chwili się wycofa...)

4. Policz koszty stałe i zmienne. Przy tego rodzaju działalności głównym kosztem jest najem. Na drugim miejscu stawiałbym ex aequo wynagrodzenia (nawet jeśli na początku będziesz tylko Ty pracować to z czegoś musisz żyć) i marketing (przy założeniu że znasz się na tym to i tak jest to bardzo duży wydatek bo wszystkiego sama nie zrobisz np. strona www, SEO, SEM, reklamy w serwisach branżowych, telemarketing, grafika do reklam itd.) Na trzecim miejscu wszystkie pozostałe koszty (catering - chociaż jak jest dużo szkoleń to ten koszt może urosnąć do okrągłej kwoty, art. biurowe, internet, telefon itd.)

5. Przygotuj szczegółowy plan marketingowy. Skonsultuj go później z kimś kto ma praktyczną wiedzę na ten temat.

6. Przygotuj ofertę nie do przebicia. Bądź ostrożna w obniżaniu cen - w końcu robisz to żeby zarabiać a nie dokładać do biznesu.

7. Zrób symulacje finansową na min. 3 lata w przód w dwóch scenariuszach, pesymistycznym i oczekiwanym. W obu przypadkach budżet musi się zapinać. Skonsultuj to później z kimś kto ma praktyczną wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu biznesu (najlepiej w podobnej branży lub doradztwie biznesowym) bo excel wszystko przyjmie.

8. Zacznij realizować swój plan jednocześnie pozyskując klientów. Dobrze jest wziąć przykład z deweloperów i "sprzedawać dziurę w ziemi" tak by w momencie startu byli już pierwsi klienci.

I jeszcze kilka praktycznych rad:
1. Nie startuj z biznesem konferencyjnym w wakacje - ta branża charakteryzuje się sezonowością. Przygotowania zacznij w wakacje tak aby wystartować we wrześniu.
2. W miarę możliwości postaraj się poszukać większego lokalu i inwestora (20 000zł na tego rodzaju działalność to niewiele).

Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Przemek
http://goldplace.eu

konto usunięte

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Raport BiurInter.pl Sp. z o.o.:
http://www.infoveriti.pl/firma-krs/387257.html
za 12,18 zł brutto.
Firma założona w połowie 2011, brakuje jednak raportu finansowego za 2011 i oczywiście sprawozdania finansowego za pełen rok działalności, poczekajmy parę miesięcy do raportu za 2012.Marcin Bernacki edytował(a) ten post dnia 07.12.12 o godzinie 12:30

konto usunięte

Temat: biura coworkingowe - rentowność

I jeszcze jedno... ja rozumiem, że koszty wynajmu są wysokie, ale come on... jak widzę w galerii danego coworkingu stoły jeden obok drugiego i przestrzeń typu 1,20m na 1,20m to o jakim komforcie my tu mówimy?
Dlaczego się tych stanowisk nie przegrodzi czymś?

Rozglądałem się za czymś w Warszawie, ale muszę powiedzieć, że słabe te oferty. Jak już, to ma sens mikro biuro, ale 2-3 stanowiska to dla mnie za dużo. Nie idzie zrobić tak, jak w amerykańskich firmach, że boksy?

Nie wiedziałem gdzie to napisać, napisałem tu, może trochę nie na temat, ale niech to będzie też taki głos od potencjalnego klienta.Miłosz Wojaczek edytował(a) ten post dnia 07.12.12 o godzinie 23:01

konto usunięte

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Miłosz,
dzięki za opinię.
Napisałem do Ciebie parę pytań w innym wątku:
http://www.goldenline.pl/forum/3122112/customer-develo...

konto usunięte

Temat: biura coworkingowe - rentowność

Ja współpracuję teraz z tym biurem Clockwork Wirtualne Biuro Poznań i Coworking i moje doświadczenie jest takie że na rentowność składają się 3 czynniki. Powierzchnia, lokalizacja i przychody dodatkowe. Jeśli ma się dużą powierzchnię i dobrą lokalizację biznes prowadzi sie sam! Ale jeśli się tego nie ma to trzeba się nakombinować z wirtualnymi adresami etc. TO samo się nie robi. Więc trzeba tego dużo uzbierać tak aby mieć solidne przychody.

Następna dyskusja:

biura coworkingowe




Wyślij zaproszenie do