Jakub Łochowicz

Jakub Łochowicz Lubię i potrafię
sprzedawać.

Temat: DADRL

Czyli Drivers Against Daytime Running Lights - kierowcy przeciwni używania świateł mijania do jazdy w dzień.
Nie znalazłem tego tematu tutaj, a sprawa jest dość ciekawa. To są te chwile, kiedy żałuję, że nie ma cenzora ;-)

Bzdury podawane przez autorów strony:


110 W - taką moc mają typowe światła mijania
A to ciekawe.


1,5 - 2 % - o tyle wzrasta zużycie paliwa samochodu po włączeniu świateł mijania
Dobrze. I co z tego? Pewnie o tyle samo wzrasta przy włączeniu wiatraka na maksymalne obroty, nie wspominając o klimatyzacji czy podgrzewanych/wentylowanych fotelach.


7 l/100 km - tyle wynosi przeciętne zużycie paliwa w samochodzie
Skąd te dane?


150 MW - taką moc mają światła samochodów jeżdżących w Polsce w ciągu dnia
Mniej więcej może tak. Co z tego?


95 % - taki procent energii zużywanej przez włączone światła mijania zamieniany jest w ciepło
I co z tego? Nie ma to żadnego wpływu na środowisko.


200 MW - taką moc ma Elektrownia Halemba
Super. Dla rozjaśnienia - silnik w porządnej hybrydzie zużywa średnio cały czas 50kW. Przy przyspieszeniu może to być nawet 300kW. Nic z tego nie wynika. Samochód sam ten prąd produkuje.


11 % - tyle pojazdów w Polsce ma poprawnie ustawione reflektory
Skąd te dane?


1300 km - taki jest miesięczny przebieg samochodu w Polsce
Skąd te dane?


1000 km - taki jest miesięczny przebieg samochodu tylko w porze dziennej
Tym bardziej - skąd te dane?


1,5 litrów - tyle paliwa miesięcznie więcej zużywa samochód z włączonymi światłami mijania
O ja! Masakra. Z ich obliczeń wynika, że spalamy 0,0011 litra na 1km więcej!


2000 - 2500 litrów - tyle tlenu pochłania jeden litr spalonego paliwa
A to ciekawe :-)


0,16 kg - taka ilość CO2 jest uwalniana do atmosfery podczas przejechania przez samochod 1 kilometra
To zależy. Poza tym wystarczy wziąć pod uwagę jeden głupi wybuch wulkanu i naprawdę można na tym zakończyć dyskusję o emisji CO2 przez ludzkość :-)


48 tys. ton - taka ilość CO2 więcej jest uwalniana miesięcznie do atmosfery
Nie ma to najmniejszego znaczenia.


22,5 mln litrów - tyle paliwa miesięcznie jest zużywane w Polsce z powodu włączonych świateł
Jaki jest to procent całości?


576 tys. ton - tyle CO2 więcej jest emitowane rocznie do atmosfery
Bez znaczenia.


10 % - taki procent spalin stanowi dwutlenek węgla
Ok. Co z tego?


270 mln litrów - taką ilość paliwa pochłaniają rocznie włączone w dzień światła mijania
Znów - jaki to procent całości?


4,60 zł - tyle kosztuje litr paliwa
No chyba Ty...


83 zł - tyle rocznie kosztuje kierowcę paliwo zużyte z powodu nakazu włączania świateł w dzień
22 grosze dziennie. Tragedia.


15 - 50 zł - tyle kosztują typowe żarówki H4 lub H7


60 % - o tyle wzrosła sprzedaż żarówek w Polsce w 2007 roku
Zawsze ktoś zyskuje, a ktoś traci.


1,25 miliardów zł - tyle rocznie kosztuje polskich kierowców zużyte dodatkowo paliwo
Procent całości - jaki?


ponad 50 % - taką część ceny paliwa stanowią podatki


630 mln zł - tyle rocznie zarabia polski rząd na nakazie włączania świateł w dzień
Jezu, co z tego?


279 - tylu posłów głosowało za nakazem jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania


2 - tylu posłów PO głosowało przeciw temu nakazowi
:-)


Tak się zastanawiam czy założyciele tej strony mają za rok egzamin prawa jazdy, czy są może tylko pieszymi (tymi bez odblasków, bo produkcja odblasków zwiększa emisję CO2) czy nie wiem kim...

Co do emisji CO2 i efektu cieplarnianego, pewien profesor ciekawie to skomentował: Trzeba być niesłychanie pysznym i próżnym, żeby sądzić, że człowiek ma jakikolwiek wpływ na to, co dzieje się na ziemi.
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: DADRL

Z tym zużyciem paliwa to śmiech na sali :]
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: DADRL

Kuba Ł.:

Bzdury podawane przez autorów strony:

I co? Od razu lepiej na duszy jak się tak człowiek "oczyści".

I jeszcze jedno. Przez autorów jakiej strony?Kosma S. edytował(a) ten post dnia 20.12.10 o godzinie 08:56
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: DADRL

Marcin Chruślak:
Z tym zużyciem paliwa to śmiech na sali :]

Badania zlecone dla komisji Europejskiej wskazują, że klasyczne, niededykowane światła to około 160 W więcej (2x55W światła mijania + światła postojowe).

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc...

Wzrostu zużycia paliwa wynosi od 1.8 do 1.9%. Strona 21, rozdział 4.5 Conclusions. Jest tam też napisane, że 55% podróży odbywa się w czasie dnia tak więc wzrost zużycia należy przemnożyć przez 0.55. Efektywnie nakaz włączania świateł to ok. 1.0% dla świateł klasycznych i 0.28% dla dedykowanych świateł do jazdy dziennej.
Mam nadzieję, że to rozwiewa twoje wątpliwości. Dla pojedynczego kierowcy są to wartości niemierzalne w skali miesiąca ale w skali roku to około sto złotych dla każdego z nas. 15 mln samochodów razy 100 zł daje nam 1,5 mld złotych przychodów więcej dla koncernów paliwowych i państwa.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: DADRL

Kuba Ł.:
110 W - taką moc mają typowe światła mijania
150 MW - taką moc mają światła samochodów jeżdżących w Polsce w ciągu dnia

Z tego wynika, że mamy 1,36 mln samochodów

A z tego:
1,5 litrów - tyle paliwa miesięcznie więcej zużywa samochód z włączonymi światłami mijania
22,5 mln litrów - tyle paliwa miesięcznie jest zużywane w Polsce z powodu włączonych świateł

wynika, że tych samochodów jest 15 mln.

Podając takie dane powinni pamiętać co z czego obliczyli. :)

konto usunięte

Temat: DADRL

Kosma S.:

Badania zlecone dla komisji Europejskiej wskazują, że klasyczne, niededykowane światła to około 160 W więcej (2x55W światła mijania + światła postojowe).

no to niech te badania sobie w buty wsadzą.

przecież jak włączysz światła mijania to masz 2x55+2x5W na przodzie + 2x5W(czasem 4W) pozycyjne tył + 2x5W oświetlenie rejestracji. Czasem auta mają 4 żarówki postojowe z tyłu czyli 2x55+8x5W. To daje od 138 do 150W. Z genialnych badań zleconych przez komisję, za które komisja zapłaciła pewnie więcej niż roczne dodatkowe zużycie paliwa wszystkich aut jadacych na mijania w dzień, wynika iż auta mają 6 żarówek świateł pozycyjnych z tyłu. Niech mi ktoś wskaże choć jedno takie auto. Tym bardziej, że mówiąc "około" pewnie zakładają średnią - jako że większosć aut ma te 140W, to gdzie są te auta co mają 180W czyli 10 (słownie: DZIESIĘĆ) żarówek pozycyjnych z tyłu ?

konto usunięte

Temat: DADRL

Jak wszystko ma swoje plusy i minusy. Ciezko powiedziec czy sa to zieloni czy nie.
Kuba Ł.:
1,5 - 2 % - o tyle wzrasta zużycie paliwa samochodu po włączeniu świateł mijania
Dobrze. I co z tego? Pewnie o tyle samo wzrasta przy włączeniu wiatraka na maksymalne obroty, nie wspominając o klimatyzacji czy podgrzewanych/wentylowanych fotelach.
Roznica polega na tym, ze do wlaczania swiatel masz obowiazek z gory. To nie jest twoja wygoda.
150 MW - taką moc mają światła samochodów jeżdżących w Polsce w ciągu dnia
Mniej więcej może tak. Co z tego?
Chodzi o pokazanie ile energi sie marnuje. Oczywiscie jak sie pomysli to jest to wartosc znikoma ale na tym polega reklama. Trzeba jakos wplynac na ludzi. Liczby dzialaja najlepiej. Przyklad: promocje. Obnizka cen o 50%. Ludzie kupuja bo promocja a malo kto sprawdzi czy po tej super obnizce jest faktycznie taniej :)
95 % - taki procent energii zużywanej przez włączone światła mijania zamieniany jest w ciepło
I co z tego? Nie ma to żadnego wpływu na środowisko.
Na twoj portfel juz ma. Przelicz sobie ile kasy wyrzucasz na zbedne ogrzewanie zamiast oswietlenia.
2000 - 2500 litrów - tyle tlenu pochłania jeden litr spalonego paliwa
A to ciekawe :-)
To sobie policz. Do spalenia 1 litra benzyny (~750g lub 5,7 mola) potrzeba 71 mole czystego tlenu co daje ~2,25kg. Wychodzi wiec ~1.6m3 tlenu czyli 1600 litrow.
Obliczenia dla spalania idealnego i zalozenia, ze benzyna sklada sie z weglowodorow.

W przypadku rzeczywistej benzyny tlenu potrzeba wiecej.

Poprawilem, pomylilem sie o polowe :)
4,60 zł - tyle kosztuje litr paliwa
No chyba Ty...
Zobacz kiedy to pisali i czy uaktualniaja.Czarek M. edytował(a) ten post dnia 20.12.10 o godzinie 10:40
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: DADRL

Ciekawe, czy ktoś policzył jakie koszty środowiskowe generuje miesięcznie dodatkowy członek rodziny. Może się okazać, że całkiem spore. :)
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: DADRL

Marek S.:
przecież jak włączysz światła mijania to masz 2x55+2x5W na przodzie + 2x5W(czasem 4W) pozycyjne tył + 2x5W oświetlenie rejestracji. Czasem auta mają 4 żarówki postojowe z tyłu czyli 2x55+8x5W. To daje od 138 do 150W.

Plus oświetlenie zegarów ;) Może się uzbiera te 160 W. Tym niemniej nie robi to różnicy.
Nie chcę ciągnąć tej dyskusji bo to bez sensu jest.

konto usunięte

Temat: DADRL

Kuba Ł.:
7 l/100 km - tyle wynosi przeciętne zużycie paliwa w samochodzie
0,16 kg - taka ilość CO2 jest uwalniana do atmosfery podczas przejechania przez samochod 1 kilometra


Czyli że każde zużyte 0,07kg paliwa powoduje uwolnienie 0,16kg CO2?
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: DADRL

Może razem z kierowca i pasażerami? :)

konto usunięte

Temat: DADRL

Moze dla niedowiarkow. Zakladamy, ze benzyna to weglowodory o sumarycznym C8H18.

Reakcja chemiczna:

2(C8H18) + 25(O2) = 16(CO2) + 18(H2O)

Masy molowe:
C = 6 g/mol
O = 8
H = 1

To daje:

2*66 + 25*16 = 16*22 + 18*10
132g + 400g = 352g + 180g (masy dla reakcji wyrazonej w molach, spalanie 2 moli benzyny)

Benzyna ma gestosc 0,75g/ml czyli 750g/litr. 1 litr benzyny to 750g. Czyli reakcja jednego litra benzyny to:

750g + 2280g = 2005g + 1025g.

By spalic jeden litr (0,75kg) benzyny potrzeba 2,25kg tlenu a w wyniku otrzymujemy 2kg dwutlenku i 1kg pary wodnej.Czarek M. edytował(a) ten post dnia 20.12.10 o godzinie 10:48

konto usunięte

Temat: DADRL

Kosma S.:

Plus oświetlenie zegarów ;) Może się uzbiera te 160 W. Tym niemniej nie robi to różnicy.


tym niemniej wiele aut ma włączone oświetlenie zegarów niezależnie od świateł.

mi tylko chodzi o to, że z reguły te wszystkie teorie unijne, statystyki itd. do niczego nie prowadzą i tak naprawdę służą jedynie poprawieniu humoru urzędników unijnych. A mają się nijak do rzeczywistości.
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: DADRL

Kosma S.:
Marcin Chruślak:
Z tym zużyciem paliwa to śmiech na sali :]

Badania zlecone dla komisji Europejskiej wskazują, że klasyczne, niededykowane światła to około 160 W więcej (2x55W światła mijania + światła postojowe).

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc...

Wzrostu zużycia paliwa wynosi od 1.8 do 1.9%. Strona 21, rozdział 4.5 Conclusions. Jest tam też napisane, że 55% podróży odbywa się w czasie dnia tak więc wzrost zużycia należy przemnożyć przez 0.55. Efektywnie nakaz włączania świateł to ok. 1.0% dla świateł klasycznych i 0.28% dla dedykowanych świateł do jazdy dziennej.
Mam nadzieję, że to rozwiewa twoje wątpliwości. Dla pojedynczego kierowcy są to wartości niemierzalne w skali miesiąca ale w skali roku to około sto złotych dla każdego z nas. 15 mln samochodów razy 100 zł daje nam 1,5 mld złotych przychodów więcej dla koncernów paliwowych i państwa.

Super !!!! To teraz niech policzą jeszcze o ile więcej auto spali w przypadku:
jazdy na klimatyzacji
złego ciśnienia w oponach
źle ustawionej geometrii
zbyt szybkiej jeździe
nadwadze kierowcy i pasażerów

W Polsce zawsze kombinują i szukają kontrargumentów, dziwne że jak zwiększają dopuszczalną prędkość na drogach ekspresowych i autostradach, to nikt nie pisze że wzrośnie spalanie.Marcin Chruślak edytował(a) ten post dnia 20.12.10 o godzinie 11:00

konto usunięte

Temat: DADRL

Marcin Chruślak:
Zle rozumujesz. Oni sa przeciwni wlaczaniu swiatel bo watpliwa jest poprawa bezpieczenstwa z uwagi na to. Jako argumenty trzeba podac wszystko co jest mozliwe. Dla kierowcy sa to koszty. A ze w modzie jest ekologia to mowi sie o emisji. Ja rozumiem, ze sa to wartosci znikome jesli wyrazimy to w postaci wzglednej a nie bezwgzlednej. Ciezko tez tutaj stwierdzic czy sa to zieloni czy nie.
Fakt, faktem, ze swiatla w dzien w takiej postaci jakiej mamy jest bez sensu.

konto usunięte

Temat: DADRL

Takie zestawienie nic nie mówi - wszystko jest niepoliczalne i podważalne.
Popatrzcie: włączenie świateł mijania w założeniu ma zlikwidować ilość wypadków - czyli rannych i zabitych.

Czyli należy sprawdzić, ile mniej aut zostało rozwalonych, ludzi rannych i zabitych właśnie dzięki wprowadzeniu tego przepisu - tak samo niepoliczalne i podważalne.

Skoro jednak dotrą do tej liczby, to niech policzą dla tej liczby:
- syfie, który poszedłby do powietrza i tlenu z powodu wyprodukowania części i materiałów do osbudowy auta po dzwonach (blachy, lakiery, szpachle, itp),
- syf do utylizacji odpadów z naprawianych aut,
- syf do utylizacji rozwalonych aut,
- syf z produkcji nowych aut (stare rozwalone zastępuje często nowe),
- syf z produkcji lekarstw do leczenia osób po wypadkach,
- syf produkowany przez szpitale podczas leczenia osób po wypadkach (ogrzewanie, itp),
- syf z produkcji trumien,
- itp, itd.

To jest za trudne do bawienia się statystyką i liczenia, dlatego karmi się społeczeństwo jedno-stronnymi, nic nie mówiącymi statystykami.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: DADRL

Czarek M.:

Fakt, faktem, ze swiatla w dzien w takiej postaci jakiej mamy jest bez sensu.

Rok w rok ta sama dyskusja. Jak nie o oponach zimowych to o światłach, jak nie o światłach to drzewach.
Już się kiedyś o to kłóciliśmy. Do mnie akurat dzienne światła mają jeden skutek: od czasu do czasu nie zauważam gapowatego kierowcy, który nie włączył świateł. 2-3 razy do roku zdarza mi się przez to nie ustąpić pierwszeństwa. Wcześniej myślałem, że jestem kiepskim kierowcą, a teraz Ci panowie od świateł uświadomili mi, że to jest efekt przystosowania mojego mózgu do jazdy w takich warunkach, w których wszystko co się porusza ma światła. Natury nie oszukamy, upośledzamy nasze postrzeganie na własne życzenie. Nie wiem od czego to się zaczęło, może faktycznie od Skandynawii. Ale tam światła włączają z zupełnie innych powodów.

Za to w Niemczech się dziwnie jeździ ale oni być może mają więcej oleju w głowie.
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: DADRL

Czarek M.:
Fakt, faktem, ze swiatla w dzien w takiej postaci jakiej mamy jest bez sensu.
Mnie osobiście przepis pasuje :], osoby który on nie pasuje szukają czego kolwiek by tylko podważyć sens ich zapalania. Z tego co kojarze to w Szwecji obowiązuje ten sam przepis, samo Volvo w swoich autach montowało automatyczne włączenie świateł.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: DADRL

W Szwecji obowiązuje ten przepis z jednego powodu. Słońce świeci tam pod innym kątem i jadąc np. w lutym czy marcu tak daje po oczach, że nawet okulary przeciwsłoneczne niewiele dają. Samochodów bez świateł po prostu nie widać i to nawet z niewielkiej odległości.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: DADRL

Marek S.:
mi tylko chodzi o to, że z reguły te wszystkie teorie unijne, statystyki itd. do niczego nie prowadzą i tak naprawdę służą jedynie poprawieniu humoru urzędników unijnych.

Racja, bo statystyki muszą służyć jakiejś analizie, a ta z kolei powinna kończyć się wnioskami. Inaczej to tylko piękne tabelki chętnie cytowane przez media.



Wyślij zaproszenie do