Michał Makuch

Michał Makuch Nowa praca nowe
wyzwania :)

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Witam

Poszukuję książek lub informacji na temat ineksowania grup materiałowych w magazynach. Jakie są najlepsze sposoby aby dany asortyment miał swój niepotwarzalny indeks. Na przykład buty.Posiadamy wielu dostawów i każdy z nich ma przynajmniej po kilkanaście wzór obuwia w kilku rozmiarach. W jaki sposób nadać indeks każdemu z nich aby najszybicej odszukać taki towar w kartotece ?
Dodam iż ceny butów bardzo często sie zmieniają i bardzo często trzeba pisać indesky ręcznie na dokumentach WZ . Czy w związku z tym lepiej pozostać przy tym indeksie i dodać tylko rozszerzenie ? Czy też tworzyć nowy indeks.?
Przykładowy indeks butów
01-001-40 - Buty -numer porządkowy- rozmiar
01-1240-40- Buty - numer dostawcy- rozmiar
01-1240-001-40-Buty -numer dostawcy-numer porządkowy-rozmiar
01-1240-0001-40-1- Buty-numer dostawcy- numer porządkowy- rozmiar 40- cena A
01-1240-0001-40-2-Buty -numer dostawcy-numer porządkowy- rozmiar 40- cena B
To jeden z prostszych przykładów jednak obawiam się na przykład o koszule czy też spodnie gdzie taki indeks musiałby wyglądać następująco :)
02-1001-0001-176-40-1- Ubranie -numer dostawcy- wzrost- numer kołnierzyka- cena
Czy ktoś zna może łatwiejszy sposób ? :)
Michał Zygmunt

Michał Zygmunt DAMCO (Maersk Group)

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

witam,

zasadniczo system numerów SKU powinien być jak najprostszy...

możesz nadać kolejne numer od 000000000001 do 9999999999999 tak na przykład a wszystkie informacje dot. rozmiarówm, kolorów etc zaszyć w samek kartotece - w nazwie etc.

Jeżeli każdy dostawca mam inne buty w ofercie nie mam sensu ich umieszczania w kodzie produktu. Jeżeli zaś jest tak to każdemy z dostawców lepiej przyporządkować numer serii a nie tworzyć kolejny indeks.

Cena wogóle nie powinna mieć związku z kartoteką magazynową. Natomiast w kazdym systemie magazynowo-księgowym (np WFMAG) do jednej kartoteki materiałowej wpisuej się cenę dla każdej zakupionej partii i system wydając po FIFO sam automatycznie przypisuje właściwe ceny.

Nie znam Twojego systemu it wobec czego potraktuj to proszę jako baardzo ogólne uwagi.
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Michał słusznie napisał - ceny nie mieszaj do indeksu - cena powinna być powiązana z dostawą. Jeśli koniecznie chcesz widzieć dostawcę w indeksie to zastosuj metodę:

XX-YYYY-ZZZZZZZ-AAA-BBB

XX - asortyment (np BU dla butów, KO dla koszul itd)
YYYY - indeks dostawcy (ale nie indeks towaru, tylko całego dostawcy, np NIKE, ADIDAC, ECCO itp)
ZZZZZZZ - numer kolejny, niezależny od XX i YY
AAA - rozmiar (lub wszystkie rozmiary zakodowane tak samo)
BBB - kolor (a jeśli nie ma to np. 000)

Wypełniaj wszystkie pola w taki sam sposób (uzupełniaj brakujące wartości s przodu zerami - dzięki temu będziesz mógł sobie robić łatwe analizy po typie asortymentu, po dostawcach, po rozmiarach itp, rozwinięcie na indeks płytki/głęboki (bez rozmiaru, z rozmiarem)

oczywiście w innym polu zapisz sobie indeks dostawcy

albo po bożemu we własnym indeksie dać tylko numer kolejny (plus rozmiar i kolor w głębokim) a dane o dostawcy i typie asortymentu gdzie indziej

konto usunięte

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Nie warto się męczyć z wymyślaniem indeksów, skoro świat już to zrobił. Zastosuj po prostu system GS1. Wymyślanie struktury indeksu skończy się prędzej czy później klęską - nie wiesz, co się wydarzy w 2025 roku z definiowaniem indeksów dla Twoich butów. Czy czasem nie pojawi się jakaś nowa rozmiarówka lub zupełnie coś nowego o czym nikt jeszcze dzisiaj nie wie.

Ponieważ dwie pary butów czymś się różniące należy odróżnić, w pierwszym kroku określ jednoznaczną ich nazwę - to już chyba masz. Następnie nadaj tej nazwie numer kolejny o 1 większy od ostatnio nadanego (dla zupełnie innej pary butów!).

Ten numer kolejny poprzedź prefiksem, który otrzymasz z polskiej organizacji GS1, np. 5901234. W ten sposób powstanie nowy indeks dla nowej pary butów: 590123412345.

Do tego indeksu dołożysz cyfrę kontrolną wyliczaną z uzgodnionego w całym świecie algorytmu a na początku indeksu wstaw cyfrę "0", aby dopełnić do 14 cyfr. Otrzymasz unikalny globalnie 14-cyfrowy numer: 0590123412345K i możesz buty bez problemu sprzedawać - identyfikować na całym świecie.

Różnych fasonów i kolorów nie warto indeksować - pogubisz się w tym. Nazwa wystarczy - Google sobie z tym poradzą...

PS. cyfra "0" na początku numeru GS1 wymaga specjalnego omówienia.
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Panie Jurku

muszę się z Panem nie zgodzić.

Standard dla firm odzieżowych to tak zwany indeks płytki i głęboki. Płytki zawiera nazwę np. butów. Głęboki, jego rozmiar i kolor. Dla różnych analiz ważny jest różny indeks. Zatowarowanie nie ruszy bez indeksu głębokiego, urząd skarbowy najczęściej wymaga indeksu płytkiego (choć zdarzało się, że różne rozmiary miały różny VAT). Zamówienia u dostawcy robi się po indeksie płytkim, ale odbiera się po głębokim (chodzi o to, że zamawia się but XXX w ilościach odpowiednich do rozkładu rozmiarów w populacji, więc odebrać trzeba towar po indeksie głębokim, żeby sprawdzić czy dostawa jest adekwatna do zamówienia. I o to chodzi w projektowaniu indeksu.

Zapisanie tego indeksu w EAN13 zgodnym z GS1 czy dowolnym innym kodzie to już tylko banalne przekodowanie rzeczywistego indeksu na interpretację techniczną z ewentualną merytoryczną decyzją, czy do rozmiarówki stosujemy add-on czy zaszywamy ją w eanie.

konto usunięte

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

OK. Może nie znam specyfiki branży obuwiczej.
Uogólniając jednak uważam, że należy dążyć do sytuacji, w której indeks będzie wolny od jego nadmiernego strukturyzowana. Ten sam algorytm tworzenia przekrojów analitycznych oparty na sztywnej strukturze indeksu w firmie (w systemie) "A" nie zadziała w firmie (w systemie) "B", ponieważ tam ktoś wpadł na inny pomysł indeksowania dokładnie tego samego produktu. Odbiorcy mają wówczas problem, gdy współpracują z wieloma dostawcami (lub odwrotnie) zamawiając dokładnie ten sam produkt i muszą posługiwać się rozmaitymi indeksami.

Ten sam efekt można uzyskać w analizach wewnętrznych poprzez słownikowe definiowanie cech produktu. Wówczas można również zamawiać określony produkt z określonymi cechami. Jeżeli słownikowe cechy (kategorie) zostaną sprytnie wymyślone, wówczas zamawia się buty XXX w kolorze AA (numer koloru) i rozmiarze NN (numer rozmiaru). W rzeczy samej wyjdzie dokładnie na to samo, o czym Pan pisał (indeks płytki i indeks głęboki).

Natomiast numer GTIN (zaszyfrowany w kodzie EAN-13) już powinien uwzględniać klasę produktu, kolor i rozmiarówkę. Wówczas zamawiać można wg numerów GTIN i bez pudła otrzymać to, co zamówiono.

Jeżeli dla produktów jednostkowych zostaną kiedyś wdrożone kody elektroniczne (EPC - Electronic Product Code), to każda para butów, nawet w klasie, kolorze i rozmiarówce będzie rozróżniana, bo będzie posiadała swój unikalny w skali świata numer seryjny. Również każda puszka CC, każdy parasol itp. będą "widziane" w łańcuchach dostaw. To już się dzieje, ale póki co na poziomie opakowań zbiorczych. Między innymi dlatego pisałem, że nie warto wymyślać struktur indeksów jako takich, w sytacji gdy świat już co nieco koło tego robi.

Trochę nie rozumiem, jak można zamawiać u dostawcy po indeksie płytkim a odebrać po indeksie głebokim. To tak jakby zamówić auto a odebrać Toyotę Avensis podczas gdy myśleliśmy o BMW. Może coś jeszcze nie jest dopowiedziane.
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Chodzi o to, że buty, odzież itp zamawia się w Chinach (u producenta) zawsze w paczkach sprofilowanych rozmiarowo zgodnie z najczęściej występującymi rozmiarami, czyli zamawia się podkoszulkę o wzorze ABCDE i strukturze rozmiarów (na przykład) 1221 i otrzymuje się paczki: jedna S-ka, dwie M-ki, dwie L-ki i jedną XL-kę. Taka paczka ma swój kod paskowy, oczywiście inny, niż poszczególne składowe. Na magazynie celnym przechowuje się ten towar w kodach opakowania zbiorczego, ale na magazynie detalicznym i na zwrotach i w sklepie już w kodach opakowania jednostkowego. Tak więc zamawia się opakowanie zbiorcze, ale trzeba sprawdzić, czy przyszły w środku opakowania jednostkowe. mam nadzieję, że nie zakręciłem za mocno

konto usunięte

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Nie ma problemu. Chyba mówimy o tym samym. Jeśli zamawiam opakowanie zbiorcze to w transporcie widzę właśnie tę paczkę a nie jej zawartość. Jej zawartość (mix) powinna jednak zostać zdefiniowana w jakimś komunikacie elektronicznym (np. Despatch Advice) i przesłana do odbiorcy, aby nie musiał podczas przyjęcia sprawdzać zawartości. Tak mówi teoria. W praktyce paczki są otwierane i zawartość jest weryfikowana podczas przyjęć, ale już na poziomie opakowań jednostkowych.
Jeśli udałoby się wdrożyć EPC, wówczas i paczka i jej zawartość zostałaby zidentyfikowane na bramie wejściowej. Oczywiście i paczka i poszczególne jej elementy miałyby unikalne numery EPC.
Dzięki za twórczą dyskusję.
Michał Makuch

Michał Makuch Nowa praca nowe
wyzwania :)

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Panowie dziękuję za "wkrzeszenie" tego tematu :)

Panie Jerzy
Zgadzam się z Panem, pod warunkiem, że posiada się system mogący wykorzystać kody kreskowe. Niesety w moim przypadku- firmy nie posiadamy takiego systemu. Wszystkie operacje odbywają sie ręcznie. Każdy kod należy wpisać ręcznie.Dlatego chciałbym uzyskać kod, który będzie można łatwo zapamiętać - struktura kodu musi być przejrzysta i zawsze ta sama.
Z pewnością w przyszłości wykorzystam wiedzę, zawartą w Pana książce pt. "Informatyka dla Logistyki" ( notabene byłem słuchaczem Pana wykładów podczas Akademii Dystrybucji - Kompania Piwowarska :))na dzień dzisiejszy muszę tak ułożyć indeksy aby kilkadziesiąt osób nie miało problemów z identyfikacją materiałów. Niestety muszą być to indeksy głębokie ( za słowami Pana Marka). Ponieważ sprzedajemy pod zamówienia a one są właśnie składane
zaczynając od tego czy to ma być koszula czy też spodnie przechodząc przez cenę, rozmiar, kolor, model - i wszystkie te dane potrzebne są do ich realizacji. Działa to też w drugą stronę. Działamy również jako magazyn outsourcingowy dla firm i powinniśmy wiedzieć ile zostało sprzedanych sztuk danego towaru w jakim kolorze, i jakim rozmiarze aby zamówić brakujący asostyment. Przejrzenie około np. 1000 par butów i stwierdzenie jakiego brakuje rozmiaru i koloru to dłuugi czas :)

Panie Marku

1. "Michał słusznie napisał - ceny nie mieszaj do indeksu - cena powinna być powiązana z dostawą. Jeśli koniecznie chcesz widzieć dostawcę w indeksie to zastosuj metodę:

XX-YYYY-ZZZZZZZ-AAA-BBB

XX - asortyment (np BU dla butów, KO dla koszul itd)
YYYY - indeks dostawcy (ale nie indeks towaru, tylko całego dostawcy, np NIKE, ADIDAC, ECCO itp)
ZZZZZZZ - numer kolejny, niezależny od XX i YY
AAA - rozmiar (lub wszystkie rozmiary zakodowane tak samo)
BBB - kolor (a jeśli nie ma to np. 000)"
Niesety nie mogę wpisać całego dostawcy do indeksu pownieważ, ta informacja powinna pozostać niejawną. :)
Na dzień dzisiejszy dysponuję http://www.winbook.com.pl/ gdzie gospodarka magazynowa jest dość uboga. I tutaj pojawiają sie różnice w cenie. Cena produktu zależy od wielu czynników: kursu waluty, ilości zamawianego towaru,czy są to pełne opakowania, koszty transportu itd.
Ta sama para butów może kosztować od 50zł do 70zł. I teraz jeśli program liczy średnią cenę zakupu to:
Kupiliśmy 100 par po 70 zł i 1 po 50 zł to średnia wynosi 60zł. Sprzedajemy z marżą 10% i jaka wynosi cena 66zł czyli poniżej ceny zakupu :(

2 .AAA - rozmiar (lub wszystkie rozmiary zakodowane tak samo)- tutaj pojawia się problem jak zakodować towar, który ma np 2 dane spodnie wzrost 176/134 .
Problemu by nie było gdyby rozmiary były standardowe i ilość by ich wynosiła około 50. Niesety nasza firma dostarcza bardzo dużo ubrań nietypowych gdzie rozmiarówka zaczyna sie od 164/70 a kończy na 194/138 ludzie różni są :)


Podsumowując :
Wiem, że trudne zadanie mam do wykonania. Jeśli, któryś z Panów ma jakieś pomysły to chętnie je wykorzystam :)
Pozdrawiam
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Z tą średnią ceny to się zdziwiłem. Na pewno tak jest liczona? W tanich programach popularna jest tak zwana średnia cena ważona, ale dla niej przy zakupie 100 szt po 70 zł i jednej za 60 zł średnia cena zakupu wynosi (100*70+60)/101=69.90. Plus 10% daje 76.89. I ta średnia ważona jest taka fajna, że jak sprzedasz 50 sztuk kupionych po 70 zł i przyjdzie jedna sztuka za 60, to średnia ważona wyjdzie inna. Czy mógłbyś to sprawdzić tą średnią?

Gdybyś się jednak upierał, że chcesz mieć inny indeks dla różnych dostaw/cen to zrób:

BU-indeks-nr_ceny-rozmiar

dzięki temu ta sama koszula będzie miała zawsze ten sam indeks, a będzie się różnić dostawą. raczej unikaj indeksów o zmiennej długości, bo się w analizach wszystko rozjedzie. co najwyżej ostatni człon możesz zrobić płynny, zakładając, że program uzupełni ogon spacjami. ale jeśli program nie potrafi dobrze wyliczyć średniej ceny zakupu, to i może z tym byłyby problemy

nie wiem jakie masz obroty w magazynie, bo może warto byłoby zmienić program na taki, który potrafi obsłużyć FIFO i zapomnieć o numerze dostawy w indeksie.

Można też pokombinować technicznie to znaczy użyć klawiaturowego czytnika kodów kreskowych i wszędzie tam, gdzie trzeba wklepać kod kreskowy "wklepać" go czytnikiem

Po głowie chodzi mi kilka pomysłów, tylko nie wiem jakie duże obroty macie
Andrzej Pazio

Andrzej Pazio Magazynier, Magazyn
Decathlon- Gliwice
Strefa Ekonomiczna

Temat: Indeksowanie towarów- tworzenie kartoteki towarów

Mam bardzo podobny problem w swojej firmie. Tak jak było w pierwszej wiadomości, czy może ktoś polecić jakąś książkę gdzie mogę o tym więcej poczytać, ponieważ szukam od dwóch tygodni czegoś, ale poza tym, że istnieją takie metody to nic więcej nie znalazłem, kłopotem pewnie jest również moja słaba znajomość angielskiego.



Wyślij zaproszenie do