Stan K.

Stan K. Prezes, KANGUREX
Group,
Export-Import, Owner
KANGUREX Global

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

21.10.2010

Transport towarów na rzecz polskich podatników jest opodatkowany w Polsce. Z uwagi na to, z jakim transportem mamy do czynienia, stawka podatku VAT może być różna i wynosić 0 lub 22%.

Rozpatrzmy następującą sytuację: Polski przewoźnik wykonał transport towaru z Litwy do Ukrainy na zlecenie innej polskiej firmy. Transport ten nie przebiegał przez terytorium Polski. Przewoźnik posiada list przewozowy CMR oraz dokument celny potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE. Jaką stawkę VAT należy tutaj zastosować?

Przede wszystkim konieczne jest określenie miejsca opodatkowania wykonanej usługi. Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem tym (w przypadku gdy usługobiorcą jest podatnik) jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania. Co za tym idzie, ponieważ usługa została wykonana na zlecenie polskiej firmy, miejscem jej opodatkowania jest terytorium Polski.

Usługi transportowe towarów co do zasady są opodatkowane 22% stawką podatku VAT. Tutaj ustawodawca przewidział jednak pewien wyjątek. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Transportem takim jest z kolei (art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Powyższe przepisy wymagają zatem, iż aby uznać dany transport towarów za transport międzynarodowy, do którego ma zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, przynajmniej na pewnym odcinku jego trasa musi przebiegać przez terytorium Polski. W naszym przypadku warunek ten nie jest spełniony (przewóz towarów w całości miał miejsce na terytorium innych krajów). Nie oznacza to jednak, że do wykonanej usługi trzeba będzie zastosować stawkę 22%. Jak bowiem mówi §8 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju.

Warunki wskazane w §8 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia w naszym przypadku zostały spełnione: usługobiorcą jest polska firma, transport rozpoczął się na terytorium państwa członkowskiego i zakończył na terytorium kraju trzeciego. Co za tym idzie, jeżeli przewoźnik posiada stosowne dokumenty potwierdzające ten transport (określone w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT), ma prawo zastosować do tej usługi stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Na zakończenie dodajmy, że §8 ust. 1 pkt 3 lit. b) przewiduje tę stawkę podatku dla sytuacji odwrotnej do opisanej wyżej, tj. transportu towarów z kraju trzeciego na terytorium kraju unijnego innego niż Polska.

Edytowal SK
Mariusz K.

Mariusz K. Prezes Zarządu

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

a co za tym idzie w konsekwencji
transport na trasie Chiny - USA będzie opodatkowany stawką 22% dla poslkiego usługobiorcy
Dariusz M.

Dariusz M. Dyrektor ds.
Transportu, Gravis
Transport

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

Dlaczego ten artykuł ma tytuł "VAT w spedycji międzynarodowej"? Przecież w ustawie nie ma słowa o spedycji - no przynajmniej w cytowanych fragmentach.
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

Dariusz M.:
Dlaczego ten artykuł ma tytuł "VAT w spedycji międzynarodowej"? Przecież w ustawie nie ma słowa o spedycji - no przynajmniej w cytowanych fragmentach.


Jak rozumiem spedycja zleca uslugi transportowe i dostaje za to faktury. Czy cos mnie ominelo i ona teraz buraki sprzedaje?
Stan K.

Stan K. Prezes, KANGUREX
Group,
Export-Import, Owner
KANGUREX Global

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

Transport towaru a rozliczenie VAT w ramach Unii

01.02.2012

Do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru włącza się m.in. koszty transportu. Nie jest tak jednak w każdym przypadku.
Rozpatrzmy następującą sytuację: Polski przedsiębiorca nabył od kontrahenta z Niemiec maszynę. Jej transportu dokonała inna niemiecka firma, której transport zlecił polski przedsiębiorca. Wszyscy są zarejestrowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Faktura dokumentująca zakup maszyny została wystawiona 26 stycznia 2012, zaś sama maszyna została dostarczona do polskiego przedsiębiorcy 31 stycznia 2012 r. i tego też dnia niemiecka firma transportowa wystawiła fakturę za transport. Zarówno faktura za transport jak i zakup maszyny nie zawierały kwot podatku od wartości dodanej. Jak w takiej sytuacji polski przedsiębiorca powinien rozliczyć powyższe transakcje? Czy koszty transportu powinien wliczyć do podstawy opodatkowania WNT czy też rozliczyć je odrębnie?

Podstawe opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, reguluje art. 31 ustawy o VAT. Jest to mianowicie kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje tutaj także:

- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
- wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że koszty transportu powiększają podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. Wskazują przy tym także konkretnie, kiedy ma to miejsce. Otóż koszty transportu należy uwzględnić w podstawie opodatkowania WNT jedynie wówczas, gdy to dostawca obciąża nimi nabywcę (zarówno bezpośrednio jak i pośrednio, czyli gdy cena sprzedaży towaru została tak skalkulowana, że uwzględnia koszty tego transportu).

Kosztów transportu w podstawie opodatkowania WNT nie uwzględnia się natomiast wówczas, gdy towar jest przewożony bezpośrednio przez nabywcę jego środkiem transportu, tudzież gdy zleca on ten transport innemu niezależnemu przewoźnikowi.

I właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w naszym przykładzie. Polski przedsiębiorca bowiem zlecił transport maszyny będącej przedmiotem WNT zupełnie innej firmie.

Co za tym idzie polski przedsiębiorca powinien w deklaracji VAT osobno rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i nabytą usługę transportową. W przypadku WNT obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawionej faktury (zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT), zaś jako podstawę opodatkowania należy wykazać kwotę należną dostawcy tej maszyny.

Co się zaś tyczy usługi transportowej, w pierwszej kolejności trzeba określić miejsce jej świadczenia. To powstaje w naszym przypadku zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, czyli w miejscu gdzie nabywca tychże usług będący podatnikiem posiada swoją siedzibę. Usługobiorcą jest polski przedsiębiorca, w związku z czym usługa ta podlega opodatkowaniu w Polsce i to na polskim podatniku ciąży obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu tej transakcji.

Nabyta usługa transportowa stanowi dla naszego przedsiębiorcy import usług, od którego obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy o VAT, czyli z chwilą ich wykonania. W naszym przypadku będzie to dzień 31 stycznia 2012 r. Wtedy to bowiem usługa transportowa się zakończyła (maszyna została dostarczona polskiemu przedsiębiorcy).

Edytowano na podstawie eGospodarka.pl
Konrad Żuk

Konrad Żuk Project Manager

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

Witam

A co jeśli mamy do czynienia z usługą (np. rozładunek) towaru który przyjechał do nas z Turcji transportem drogowym, czy możemy doliczyć podatek VAT 23% do tej usługi? Pozdrawiam. Konrad

Temat: VAT w spedycji medzynarodowej

wiem, że temat edytowano prawie rok temu, ale chyba warto do tego wrócić. Ja w jednej z firm, którą kierowałem miałem ajęte 1,5 miliona złotych tytułem zabezpieczenia, co z odwałaniami potrwało ponad 4 lata. Nie dziwię się więc, że wielu kolegów z branży unika clenia w polskich portach, a firmy przenosi do Niemiec lub na Słowację. Bo prawnicy i doradcy podatkowi chcą nam pomagać, ale to trwa. Więc lepiej biznes prowadzić w kraju w którym nie ma "haków" i "pułapek". Panu Konradowi nikt nie odpowiedział. A szkoda. Co prawda Polska nie jest krajem w którym wyrok w identycznej spraie staje się prawem, ale najciekwasze były by wypowiedzi osób, które włącznie z odwołaniem przeszły całą ścieżkę w danym temacie. To mogło by pomóc innym. Bo od tego są chyba fora społecznościowe?



Wyślij zaproszenie do