Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 11.6. Komplementy
11.6. KomplementyKomplementy w SFA, to pozytywne informacje zwrotne mające za zadanie wzmocnić wiarę w siebie i pewność siebie klienta .
Komplementuj zachowania klienta, a nie jego osobę.
Czyli prawidłowo będzie:
- O! Jak szybko to zrobiłeś!
a błędnie będzie:
- O! Jaki jesteś szybki!
Jeśli komplementujesz osobę, to człowiekowi trudniej jest uwierzyć w komplement. Trudniej jest uwierzyć, że cały jest super. Łatwiej będzie mu uwierzyć, że w tej jednej sytuacji super postąpił. A jak już uwierzy, że raz super postąpił, to drugi i trzeci raz też super postąpi.
Np.:
- Ten pomysł wygląda bardzo rozsądnie. Jak na niego wpadłeś?
- Oooo proszę, jak szybko znalazłeś wyjście z tej sytuacji? Postąpiłeś bardzo zdecydowanie...
- Widzę, że wtedy dałeś sobie sam radę w takiej trudnej sytuacji. Postąpiłeś bardzo samodzielnie.
- Czuję, że bardzo dobrze wiesz, co dalej zrobić.
- O, jak rozsądnie wtedy postąpiłeś.
- Mówisz, że bliscy byli wtedy z Ciebie dumni! To ciekawe.