Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 11.1. Solution-Focused Approach (SFA) - definicja i...
11.1. Solution-Focused Approach (SFA) - definicja i założeniaSFA – podstawowe informacje
Solution Focused Approach (SFA) – Podejście Zorientowane na Rozwiązania. Inne polskie nazwy to: Podejście Skoncentrowane na Rozwiązania, Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR). Twórcami SFA są Steve de Shazer i Insoo Kim Berg. Tworząc SFA opierali się na sposobach pracy z pacjentami Miltona Eriksona oraz wybranych metodach Mental Research Institute w Palo Alto (USA).
I. Zasady SFA:
1.Jeśli coś się NIE ZEPSUŁO - nie naprawiaj tego.
2.Jeśli się dowiesz co DZIAŁA, rób tego więcej.
3.Jeśli coś nie działa, nie rób tego więcej. RÓB COŚ INNEGO.
II. Podejście systemowe:
Coach pomaga klientowi znaleźć rozwiązanie całej sytuacji (systemu), a NIE problemu/celu klienta!
Jak klient nie ma problemu/celu, a znalazł się u coacha, to sytuacja jest dla niego problemowa. NIE rozwiązuje się problemu klienta – bo klient go nie dostrzega, lecz sytuację problemową.
III. Opór NIE istnieje– przy właściwej relacji coach – klient
Jeśli opór się pojawia to znaczy że relacja coach-klient jest niewłaściwa.
IV. Rodzaje relacji:
- relacja gościa - klient uważa, że NIE ma problemu, ani celu. Jest, ponieważ ktoś go przysłał.
- relacja narzekacza - klient ma problem, lub cel, lecz rozwiązanie zależy od innych. Klient czuje się bezsilny.
- relacja klienta - klient ma problem, lub cel i wierzy, że jest w stanie go osiągnąć.
Zobacz Model Coachingu SFA:
LINK
Jeśli masz klienta Gościa, lub Narzekacza, to stwórz relację prawdziwego Klienta. Po prostu przejdź przez wszystkie kroki od 1 do 8 z Modelu Coachingu SFA.
Jeśli klient uważa, że ma problem/cel i jest w stanie go osiągnąć, to i tak zaczynaj od 1,
a NIE od 7!
Pełen coaching to kroki 1 – 8. Jeśli je wykonasz poprawnie, to opór sam zniknie. Wykonując wszystkie kroki poprawnie, automatycznie pokonujesz opór klienta.
V. Duży cel, składa się z małych kroków
Skalowanie pomaga osiągnąć duży cel, czyniąc małe kroki.
VI. Trwałość zmiany (osiągniętego celu):
W SFA nie zapobiega się nawrotom niepożądanych zachowań, lecz pracuje się nad podtrzymaniem zmiany.
Pomocne są pytania:
Jak utrzymywałeś stan zmiany?
W jaki sposób zaprzestałeś niechcianego zachowania/sytuacji?
W jaki sposób wyszedłeś z trudnej sytuacji?
Co ci powie, że zbliżają się trudności?
Co wtedy zrobisz, aby utrzymać zmianę/ nowe zachowanie/ sytuację?Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 25.08.10 o godzinie 19:15