Temat: Dobry trener
Ja się odniosę do szkoleń informatycznych i innych technicznych.
Cierpliwość - gdy po raz trzeci (za każdym razem w inny sposób) próbujesz coś wytłumaczyć jednej osobie (np. gdzie na klawiaturze jest Enter).
Opanowanie - gdy po czwartym tłumaczeniu ktoś nadal nie rozumie.
Wytrwałość - gdy po piątym tłumaczeniu odnosisz wrażenie, że ktoś się już poddaje i udaje, że zrozumiał.
Poczucie humoru - żeby nie zbzikować w tej sytuacji.
Pokora I - żeby wyciągnąć odpowiednie wnioski z niepowodzenia w ww. sytuacji.
Pokora II - umiejętność przyznania się (przynajmniej przed sobą) do błędu czy braku wiedzy. Tutaj temat mógłby być rozwojowy, bo większość trenerów "technicznych" gra rolę wszystkowiedzących, a z drugiej strony uczestnicy często uważają, że taką osobą powinien właśnie być. No i kłania się wtedy umiejętność budowania autorytetu i odpowiednich relacji z różnymi grupami.
Umiejętność słuchania - w odróżnieniu od "słyszenia".
A odnośnie poczucia humoru, uśmiechu - jeśli uczestnicy szkolenia nie tylko się czegoś uczą, ale i dobrze przy tym bawią (w pozytywnym znaczeniu tego określenia), to takie szkolenie przynosi odpowiednie rezultaty dla obu stron.
Choć zależy to od charakteru ludzi, którzy znajdą się w grupie, to najlepiej jest, gdy trener potrafi taką dobrą atmosferę zbudować. A to bywa trudne, bo można być specjalistą w swojej dziedzinie, ale np. być nieśmiałym, mieć zły dzień, być niewyspanym :) itd.
Monika M. edytował(a) ten post dnia 06.07.10 o godzinie 21:23