Temat: Nowy pomysł na oprogramowanie
Pozew zbiorowy polega na złożeniu pozwu opartego na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej przez grupę co najmniej 10 osób. W praktyce oznacza to, iż np. producent AGD, którego czajniki w wyniku jakiejś wady ranią swoich użytkowników, może zostać przez nich pozwany "zbiorowo".
Ustawa wprowadzająca pozwy zbiorowe przewiduje, iż grupa osób chcących wnieść wspólny pozew powinna wybrać swojego reprezentanta (albo członka grupy, albo w pewnych przypadkach - powiatowego rzecznika konsumentów), który to reprezentant wytoczy pozew w imieniu całej grupy. Tutaj musi pojawić się prawnik: zgodnie z ustawą, reprezentant musi być zastąpiony w sądzie przez radcę prawnego albo adwokata (chyba że sam jednym z nich jest).
Jeśli chodzi o pojęcie grupy - grupa zawiera wszystkich "członków" pozwu, lecz może być podzielona na mniejsze pod-grupy pod kątem wysokości żądanego odszkodowania. Jeżeli mamy na przykład 100 członków, spośród których 80 domaga się 1000 złotych, 18 - 1500 zł, a 2 - 1800 zł, podzielimy naszą grupę na 3 pod-grupy.
Ma Pan rację, iż SaaS byłby zapewne dla niewielkich kancelarii prowadzących pozwy grupowe naturalnym wyborem - mało która z nich miałaby ochotę na inwestowanie w infrastrukturę etc. :) Co do systemów w dużych kancelariach - to bardzo zależy od ich indywidualnych preferencji. Niektóre zamawiają systemy dedykowane, a niektóre decydują się na "gotowce" (na przykład, o ile dobrze pamiętam, Wardyński i Wspólnicy, jedna z największych kancelarii w Polsce, wdrożyła u siebie kancelaryjny CRM Insoftu. Nie wiem jednak, czy był on modyfikowany na ich życzenie).
Stefan Cieśla edytował(a) ten post dnia 14.06.10 o godzinie 14:26