Temat: szukam CRMa
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że CRM to najpierw sposób obsługi klienta. CRM jest to proces takiego prowadzenia ogółu działań marketingowych, który buduje relacje pomiędzy klientem a marką, sprzedawcą, produktem, firmą.
System klasy CRM to system wspierający te działania. Tylko i aż. Z takiego, słusznego, moim zdaniem podejścia wynika kilka wniosków.
Po pierwsze firma winna mieć własną strategię budowania relacji z klientem - określone cele i metody ich osiągnięcia.
Po drugie aplikacja powinna wspierać firmę w ich realizacji. Często w zupełnie inny sposób.
Dla przykładu jestem przekonany, że:
- większość użytkowników sklepów internetowych wściekła by się dostając na urodziny życzenia na maila od każdego sklepu w którym kiedykolwiek coś kupiła
- stały klient restauracji klasy premium doceni jeśli przed urodzinami dostanie zaproszenie na butelkę szampana jedynie z prośba potwierdzenia rezerwacji na dzień urodzin
- klientki sieci kosmetycznej posiadające karty lojalnościowe docenią maila z informacją, że w dzień urodzin mają prezent do odebrania lub dodatkowy rabat
- klient marki premium doceni, jeśli dostanie informację, że w dzień urodzin ma do dyspozycji samochód z kierowcą
ta sama sytuacja, różne efekty, różne działania, różne potrzeby; dobre wdrożenie systemu wspierającego zarządzanie relacjami z klientem będzie pomagało realizować konkretne zadania a nie wyśle zbiorowego maila do firmy informując jacy klienci mają dziś urodziny albo broń boże sam roześle życzenia
CRM to filozofia a nie system!